”Hän avaa saduissaan palan sielunmaisemaansa” SADUTUS–KASVATUSKUMPPANIN AVAIN LAPSEN OSALLISUUTEEN
Hyrkkänen, Kirsi; Kääriäinen, Mirja (2014)
Hyrkkänen, Kirsi
Kääriäinen, Mirja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244759
Tiivistelmä
Hyrkkänen, Kirsi & Kääriäinen, Mirja. ”Hän avaa saduissaan palan sielunmaisemaansa” Sadutus–kasvatuskumppanin avain lapsen osallisuuteen. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki, kevät 2014, 91 s., 10 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)/Sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Sadutus on lasta osallistava työmuoto, joka lisää lapsen kuulemista. Sadutus on keino, jonka avulla kasvatuskumppani pääsee lähemmäs lasta pysähtymällä lapsen asioiden ääreen. Sadutuksessa kasvatuskumppani on aktiivinen kuuntelija ja lasta innostava pedagoginen tallentaja.
Toteutimme kehittämispainotteisen opinnäytetyömme päiväkoti Lähemäen lastentalolla Mikkelissä. Opinnäytetyömme oli kehittämiprojekti, joka pohjautui Lähemäen lastentalolla meneillään olevaan osallisuushankkeeseen. ”Sadutuskevät 2013” projektin tavoitteena oli juurruttaa lapsen osallisuutta lisäävä sadutusmenetelmä kasvatuskumppanin työvälineeksi. Projektin aikana jokainen kasvatuskumppani toteutti sadutuksen eri muotoja tammikuusta toukokuuhun asti ryhmänsä lasten kehitystason mukaisesti. Sadut koottiin lasten omiin satukansioihin. 17 kasvatuskumppania sadutti ryhmissään 85 kumppanilasta kevään aikana ja toukokuussa tehtiin saduista koottu kevätjuhla.
Projektiimme liittyvät kartoitukset toteutettiin kasvatuskumppaneille suunnatuilla sähköisellä alku- välireflektio- ja loppukyselyillä joiden aihealueet koskivat osallisuutta, sadutusta ja kasvatuskumppanin sensitiivisyyttä. Kehittämisprojektimme myötä sadutus vakiintui Lähemäen lastentalon kasvatuskumppaneiden työmuodoksi. Lisäksi kasvatuskumppaneiden aito lapsen kuunteleminen sekä herkkyys lisätä lapsen vaikuttamismahdollisuuksia itseään koskevissa kysymyksissä lisääntyivät. Kasvatuskumppanit myös pohtivat enemmän lapsen osallisuuden tilanteita päiväkodin arjessa.
Avainsanat: sadutus, kasvatuskumppanuus, kasvatuskumppani, osallisuus, kehittämisprojekti, varhaiskasvatus
Sadutus on lasta osallistava työmuoto, joka lisää lapsen kuulemista. Sadutus on keino, jonka avulla kasvatuskumppani pääsee lähemmäs lasta pysähtymällä lapsen asioiden ääreen. Sadutuksessa kasvatuskumppani on aktiivinen kuuntelija ja lasta innostava pedagoginen tallentaja.
Toteutimme kehittämispainotteisen opinnäytetyömme päiväkoti Lähemäen lastentalolla Mikkelissä. Opinnäytetyömme oli kehittämiprojekti, joka pohjautui Lähemäen lastentalolla meneillään olevaan osallisuushankkeeseen. ”Sadutuskevät 2013” projektin tavoitteena oli juurruttaa lapsen osallisuutta lisäävä sadutusmenetelmä kasvatuskumppanin työvälineeksi. Projektin aikana jokainen kasvatuskumppani toteutti sadutuksen eri muotoja tammikuusta toukokuuhun asti ryhmänsä lasten kehitystason mukaisesti. Sadut koottiin lasten omiin satukansioihin. 17 kasvatuskumppania sadutti ryhmissään 85 kumppanilasta kevään aikana ja toukokuussa tehtiin saduista koottu kevätjuhla.
Projektiimme liittyvät kartoitukset toteutettiin kasvatuskumppaneille suunnatuilla sähköisellä alku- välireflektio- ja loppukyselyillä joiden aihealueet koskivat osallisuutta, sadutusta ja kasvatuskumppanin sensitiivisyyttä. Kehittämisprojektimme myötä sadutus vakiintui Lähemäen lastentalon kasvatuskumppaneiden työmuodoksi. Lisäksi kasvatuskumppaneiden aito lapsen kuunteleminen sekä herkkyys lisätä lapsen vaikuttamismahdollisuuksia itseään koskevissa kysymyksissä lisääntyivät. Kasvatuskumppanit myös pohtivat enemmän lapsen osallisuuden tilanteita päiväkodin arjessa.
Avainsanat: sadutus, kasvatuskumppanuus, kasvatuskumppani, osallisuus, kehittämisprojekti, varhaiskasvatus