Esikoululaisen kokemuksia esikoulun alkumetreillä
Kasanen, Laila; Kohtala, Tanja (2014)
Kasanen, Laila
Kohtala, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244758
Tiivistelmä
Kasanen, Laila & Kohtala, Tanja. Esikoululaisen kokemuksia esikoulun alkumetreillä. Diak, Pieksämäki, kevät 2014, 60 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaalialan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa omaa näkemystämme sekä saada uutta näkökulmaa esikoululaisten kokemuksiin esikoulun alussa. Tämän tutkimuksen avulla pyrimme myös saamaan uutta tietoa esikoululaisten alkutaipaleen kokemuksista, joita mahdollisesti pystymme hyödyntämään omassa työssämme. Saamamme tiedot hyödyntävät sekä Savonlinnan että Leppävirran esiopetuksen henkilöstöä heidän suunnitellessa ja kehittäessä tulevaa toimintaa. Aineistona ovat kahden esikouluryhmän haastattelut ja piirustukset.
Tutkimuksemme oli laadullinen tutkimus. Menetelmänä käytimme haastattelua. Tutkimuksessamme haastattelimme kahta eri esikouluryhmää. Ennen haastatteluita pohjustimme asiaamme kirjan avulla, jonka jälkeen esikoululaiset saivat piirtää, mitä heille tuli mieleen esikoulun alusta. Äänitettyjen haastattelujen jälkeen litteroimme tekstin, jonka analysoimme.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset kokevat esikoulun mielekkäänä. Heistä on kivaa tulla esikouluun. Esikoululaiset korostivat leikin tärkeyttä ja aikuisjohtoisia oppituokioita päivän kulussa. Tutkimuksesta nousee esiin myös kavereiden ja ryhmän merkitys esikoululaisen elämään. Esikoululaisen kokemuksia voi tutkimuksen perusteella kuvata positiivisiksi, perhekeskeisiksi ja kokonaisvaltaisiksi. Esikoululaisilla oli paljon mielipiteitä eri aihealueista, esimerkiksi lasku-, luku- ja kirjoitustaidoista.
Asiasanat: esikoulu, esiopetus, esikoululainen, varhaiskasvatuslaki, leikki, lapsilähtöisyys, haastattelu, laadullinen tutkimus
Säilytyspaikka: Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäen yksikön kirjasto
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaalialan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa omaa näkemystämme sekä saada uutta näkökulmaa esikoululaisten kokemuksiin esikoulun alussa. Tämän tutkimuksen avulla pyrimme myös saamaan uutta tietoa esikoululaisten alkutaipaleen kokemuksista, joita mahdollisesti pystymme hyödyntämään omassa työssämme. Saamamme tiedot hyödyntävät sekä Savonlinnan että Leppävirran esiopetuksen henkilöstöä heidän suunnitellessa ja kehittäessä tulevaa toimintaa. Aineistona ovat kahden esikouluryhmän haastattelut ja piirustukset.
Tutkimuksemme oli laadullinen tutkimus. Menetelmänä käytimme haastattelua. Tutkimuksessamme haastattelimme kahta eri esikouluryhmää. Ennen haastatteluita pohjustimme asiaamme kirjan avulla, jonka jälkeen esikoululaiset saivat piirtää, mitä heille tuli mieleen esikoulun alusta. Äänitettyjen haastattelujen jälkeen litteroimme tekstin, jonka analysoimme.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset kokevat esikoulun mielekkäänä. Heistä on kivaa tulla esikouluun. Esikoululaiset korostivat leikin tärkeyttä ja aikuisjohtoisia oppituokioita päivän kulussa. Tutkimuksesta nousee esiin myös kavereiden ja ryhmän merkitys esikoululaisen elämään. Esikoululaisen kokemuksia voi tutkimuksen perusteella kuvata positiivisiksi, perhekeskeisiksi ja kokonaisvaltaisiksi. Esikoululaisilla oli paljon mielipiteitä eri aihealueista, esimerkiksi lasku-, luku- ja kirjoitustaidoista.
Asiasanat: esikoulu, esiopetus, esikoululainen, varhaiskasvatuslaki, leikki, lapsilähtöisyys, haastattelu, laadullinen tutkimus
Säilytyspaikka: Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäen yksikön kirjasto