Mikkelin kotihoidon asiakastyytyväisyyskysely
Kaipainen, Kirsi (2014)
Kaipainen, Kirsi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244746
Tiivistelmä
Kaipainen, Kirsi.
Mikkelin kotihoidon asiakastyytyväisyyskysely. Pieksämäki, kevät 2014, 70 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Mikkelin yli 65-vuotiaiden säännöllisen kotihoidon piiriin kuuluvien asiakkaiden tyytyväisyydestä saamiinsa palveluihin. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa, jonka perusteella voidaan jatkossa kehittää Mikkelin kotihoidon palveluja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä asiakastyytyväisyyskyselynä. Kyselylomake lähetettiin 129 kotihoidon asiakkaalle, joista 100 asiakasta vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 77,5 %. Kyselylomake koostui strukturoiduista monivalintakysymyksistä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja avoin kysymys laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan kyselyyn vastanneet olivat pääosin tyytyväisiä saamiinsa kotihoidon palveluihin. Kyselyyn vastanneet antoivat Mikkelin kotihoidolle kouluarvosanoilla arvioituna keskiarvon 8,2. Kritiikkinä esiin nousi se, ettei henkilökunnalla ole riittävästi aikaa käynneillään asiakkaiden luona. Hoito- ja palvelusuunnitelmaa ei ollut tehty kolmannekselle vastanneista. Omahoitajuus koettiin hyvänä asiana.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon palveluiden kehittämisessä. Tutkimustulosten pohjalta jatkotutkimusaiheeksi nousee kotihoidon työntekijöiden työajan seuraaminen. Kuinka paljon työajasta kuluu välittömään asiakastyöhön ja kuinka paljon välilliseen (kirjaamiset, matka-ajot) työhön ja onko kotihoidon työntekijöillä riittävästi aikaa ja osaamista huolehtiakseen hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisesta yhdessä asiakkaan kanssa? Lisäksi omahoitajajärjestelmää voisi kehittää edelleen.
Asiasanat: kotihoito, asiakaslähtöisyys, asiakaspalaute, toimintakyky
Mikkelin kotihoidon asiakastyytyväisyyskysely. Pieksämäki, kevät 2014, 70 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Mikkelin yli 65-vuotiaiden säännöllisen kotihoidon piiriin kuuluvien asiakkaiden tyytyväisyydestä saamiinsa palveluihin. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa, jonka perusteella voidaan jatkossa kehittää Mikkelin kotihoidon palveluja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä asiakastyytyväisyyskyselynä. Kyselylomake lähetettiin 129 kotihoidon asiakkaalle, joista 100 asiakasta vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 77,5 %. Kyselylomake koostui strukturoiduista monivalintakysymyksistä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja avoin kysymys laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan kyselyyn vastanneet olivat pääosin tyytyväisiä saamiinsa kotihoidon palveluihin. Kyselyyn vastanneet antoivat Mikkelin kotihoidolle kouluarvosanoilla arvioituna keskiarvon 8,2. Kritiikkinä esiin nousi se, ettei henkilökunnalla ole riittävästi aikaa käynneillään asiakkaiden luona. Hoito- ja palvelusuunnitelmaa ei ollut tehty kolmannekselle vastanneista. Omahoitajuus koettiin hyvänä asiana.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon palveluiden kehittämisessä. Tutkimustulosten pohjalta jatkotutkimusaiheeksi nousee kotihoidon työntekijöiden työajan seuraaminen. Kuinka paljon työajasta kuluu välittömään asiakastyöhön ja kuinka paljon välilliseen (kirjaamiset, matka-ajot) työhön ja onko kotihoidon työntekijöillä riittävästi aikaa ja osaamista huolehtiakseen hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisesta yhdessä asiakkaan kanssa? Lisäksi omahoitajajärjestelmää voisi kehittää edelleen.
Asiasanat: kotihoito, asiakaslähtöisyys, asiakaspalaute, toimintakyky