"Että saa, mitä tilaa" - Hankintaprosessin kehittäminen Liikenneviraston vesiväylänpidossa
Sarén, Annamari (2014)
Sarén, Annamari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234716
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Liikenneviraston vesiväylänpidon toimeksiannosta. Tarkoituksena on ollut laatia kehittämissuunnitelma vesiväylänpidon hankintaprosessille. Opinnäytetyössä keskitytään erityisesti vesiväylänpidon hankintoihin parhaiten soveltuvien hankintamenettelyjen selvittämiseen sekä siihen, miten hankintayksikkö pystyy tarjouspyynnöissään kuvaamaan haluamansa laadun sekä arvioimaan laatukriteereitä aidosti tarjousten vertailuvaiheessa.
Liikenneviraston vesiväylänpidon toimiala vastaa vesiväylien kunnossapidosta. Se ei itse tuota kunnossapito- eikä rakentamispalveluita, vaan hankkii nämä palvelut ostopalveluna. Liikennevirasto käytti meriväylien kunnossapitoon vuonna 2013 14,3 miljoonaa euroa. Yhtenä isona haasteena Liikenneviraston vesiväylänpidon hankinnoissa on ollut se, miten hankittavaa palvelua tai kohdetta pystytään kuvaamaan tarjouspyynnöissä niin, että vastauksiksi saadaan sellaista palvelua, mitä on haluttu. Hankintaprosessien, erityisesti hankintamenetelmien kehittäminen, on myös yksi Liikenneviraston kehittämisen strategisista painopisteistä.
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty aiheeseen teorian osalta oikeustieteellisestä näkökulmasta. Teoriaosassa on selvitetty, mikä on voimassaoleva lainsäädäntö ja miten organisaation tulee toimia, jotta se noudattaa voimassaolevaa lainsäädäntöä. Liikenneviraston käytäntöjen osalta tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää, jonka kautta on pyritty kokonaisvaltaisesti selvittämään nyt käytössä olevia hankintamenetelmiä sekä niihin liittyvää ohjeistusta. Edellä mainittua tietoa tässä opinnäytetyössä on kerätty teemahaastattelemalla väylänpidon aluepäällikköä, kahta väylänpidon väylätarkastajaa sekä kunnossapidon hankinta-asiantuntijaa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena laadittiin vesiväylänpidon hankintaprosessille kehittämissuunnitelma, jonka avulla tulevaisuuden hankinnat pystytään toteuttamaan mahdollisimman joustavasti ja innovatiivisesti. Kehittämissuunnitelman tarkoituksena on myös kehittää hankintoja kohdistamalla huomiota laatuun jo tarjouspyyntövaiheessa ja tarjouksia vertailtaessa siten, että palvelujen toteuttajiksi löydettäisiin aidosti laadukkaat ja samalla tietysti myös kokonaistaloudellisesti edullisimmat toteuttajat.
Liikenneviraston vesiväylänpidon toimiala vastaa vesiväylien kunnossapidosta. Se ei itse tuota kunnossapito- eikä rakentamispalveluita, vaan hankkii nämä palvelut ostopalveluna. Liikennevirasto käytti meriväylien kunnossapitoon vuonna 2013 14,3 miljoonaa euroa. Yhtenä isona haasteena Liikenneviraston vesiväylänpidon hankinnoissa on ollut se, miten hankittavaa palvelua tai kohdetta pystytään kuvaamaan tarjouspyynnöissä niin, että vastauksiksi saadaan sellaista palvelua, mitä on haluttu. Hankintaprosessien, erityisesti hankintamenetelmien kehittäminen, on myös yksi Liikenneviraston kehittämisen strategisista painopisteistä.
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty aiheeseen teorian osalta oikeustieteellisestä näkökulmasta. Teoriaosassa on selvitetty, mikä on voimassaoleva lainsäädäntö ja miten organisaation tulee toimia, jotta se noudattaa voimassaolevaa lainsäädäntöä. Liikenneviraston käytäntöjen osalta tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää, jonka kautta on pyritty kokonaisvaltaisesti selvittämään nyt käytössä olevia hankintamenetelmiä sekä niihin liittyvää ohjeistusta. Edellä mainittua tietoa tässä opinnäytetyössä on kerätty teemahaastattelemalla väylänpidon aluepäällikköä, kahta väylänpidon väylätarkastajaa sekä kunnossapidon hankinta-asiantuntijaa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena laadittiin vesiväylänpidon hankintaprosessille kehittämissuunnitelma, jonka avulla tulevaisuuden hankinnat pystytään toteuttamaan mahdollisimman joustavasti ja innovatiivisesti. Kehittämissuunnitelman tarkoituksena on myös kehittää hankintoja kohdistamalla huomiota laatuun jo tarjouspyyntövaiheessa ja tarjouksia vertailtaessa siten, että palvelujen toteuttajiksi löydettäisiin aidosti laadukkaat ja samalla tietysti myös kokonaistaloudellisesti edullisimmat toteuttajat.