Näyttöön perustuva ventrogluteaalinen lihasinjektio - koulutuspäivä hoitohenkilökunnalle
Rothovius, Jaana; Virta, Janna (2014)
Rothovius, Jaana
Virta, Janna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295392
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli näyttöön perustuvaa ventrogluteaalista lihasinjektiota. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koulutus Pirkanmaan sairaanhoitopiirin erään osaston hoitohenkilökunnalle ventrogluteaalisesta lihasinjektiosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää koulutuksen avulla osaston hoitohenkilökunnan tietoa ja taitoa käyttää ventrogluteaalista aluetta yhtenä osana näyttöön perustuvaa lihasinjektiota ja saada heidät luopumaan dorsogluteaalisen pistosalueen käytöstä kokonaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käytiin läpi näyttöön perustuvaa hoitotyötä, vertailtiin ventrogluteaalista ja dorsogluteaalista pistospaikkaa sekä muita pistosalueita ja pistostekniikkaa. Teoreettisessa osiossa tuotiin esiin myös laadukkaan koulutuksen luomisen, toteutuksen sekä arvioinnin kriteereitä.
Toiminnallinen osuus koostui koulutuksen suunnittelusta ja itse tilaisuudesta, joka pidettiin helmikuussa 2014 luennon ja käytännön harjoittelun keinoin. Koulutuksessa hoitohenkilökunnalla oli mahdollisuus ventrogluteaalisen pistospaikan etsintään ja siihen pistämiseen. Osallistuneilta saadun palautteen perusteella koulutukselle oli selkeä tarve ja se koettiin hyödylliseksi. Koulutuksen vaikutuksia osaston hoitohenkilökunnan toimintaan olisi mielenkiintoista tutkia vuoden sisällä esimerkiksi laadullisen tutkimuksen keinoin ja selvittää onko toimintatapoihin tullut muutoksia koulutuksen myötä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käytiin läpi näyttöön perustuvaa hoitotyötä, vertailtiin ventrogluteaalista ja dorsogluteaalista pistospaikkaa sekä muita pistosalueita ja pistostekniikkaa. Teoreettisessa osiossa tuotiin esiin myös laadukkaan koulutuksen luomisen, toteutuksen sekä arvioinnin kriteereitä.
Toiminnallinen osuus koostui koulutuksen suunnittelusta ja itse tilaisuudesta, joka pidettiin helmikuussa 2014 luennon ja käytännön harjoittelun keinoin. Koulutuksessa hoitohenkilökunnalla oli mahdollisuus ventrogluteaalisen pistospaikan etsintään ja siihen pistämiseen. Osallistuneilta saadun palautteen perusteella koulutukselle oli selkeä tarve ja se koettiin hyödylliseksi. Koulutuksen vaikutuksia osaston hoitohenkilökunnan toimintaan olisi mielenkiintoista tutkia vuoden sisällä esimerkiksi laadullisen tutkimuksen keinoin ja selvittää onko toimintatapoihin tullut muutoksia koulutuksen myötä.