Markkinatutkimus Norjan ja Tanskan markkinoista : Case Suomen Ilmastointitukku Oy
Åström, Jenna (2014)
Åström, Jenna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305416
Tiivistelmä
Liiketoiminnan kansainvälistymisen ja globalisaation myötä yritysten toiminta-alueet ovat kasvaneet huomattavasti verrattuna vain kotimaisilla markkinoilla toimimiseen. Markkinatutkimukset ovat yritysten keino tutustua erilaisiin markkina-alueisiin ja saada ymmärrys siellä vaikuttavista tekijöistä. Markkinatutkimuksen avulla pyritään ennustamaan ja varmistamaan yrityksen liiketoiminnan onnistuminen niillä markkinoilla, joille harkitsee astuvansa ja joilla se toimii jo ennestään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinatutkimus Norjan ja Tanskan markkinoista. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kouvolalainen konsultointiyritys Jakendos Oy, mutta varsinaisen tutkimus toteutettiin Suomen Ilmastointitukku Oy:n ja sen lanseeraaman Savuhattu-savunpoistopuhaltimen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa mahdollisimman kattava kuvaus Norjan ja Tanskan markkinoista. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kohdemaiden yhteistyökumppaniehdokkaita, joiden kanssa Suomen Ilmastointitukku voi mahdollisesti verkostoitua harkitessaan liiketoiminnan aloittamista kansainvälisillä markkinoilla.
Opinnäytetyö oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin kirjoituspöytämenetelmällä. Lähdemateriaalina käytettiin sekä olemassa olevaa kirjallisuutta että sähköisiä lähteitä. Tämän lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin B2B-portaalina toimivaa Kompass-yrityshakemistoa, jonka avulla Suomen Ilmastointitukulle saatiin rajattua muutamia potentiaalisia yhteistyökumppaniehdokkaita jatkotyöstettäväksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin Suomen Ilmastointitukulle hyödyllistä tietoa siitä, millaiset ilmastointialan markkinat ovat Norjassa ja Tanskassa. Tulokset antavat yleistä tietoa kohdemaiden markkinoista, mutta sivuavat myös maiden kilpailutilannetta savunpoistopuhaltimia tarjoavien yritysten kautta. Tutkimuksen tuloksissa esitellään myös omat ehdotukset potentiaalisista yhteistyökumppaneista. Tutkimus on alustava kartoitus Norjan ja Tanskan markkinoista. Suomen Ilmastointitukku voi halutessaan tarkentaa tämän tutkimuksen tuloksia esimerkiksi kenttätutkimuksen avulla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinatutkimus Norjan ja Tanskan markkinoista. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kouvolalainen konsultointiyritys Jakendos Oy, mutta varsinaisen tutkimus toteutettiin Suomen Ilmastointitukku Oy:n ja sen lanseeraaman Savuhattu-savunpoistopuhaltimen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa mahdollisimman kattava kuvaus Norjan ja Tanskan markkinoista. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kohdemaiden yhteistyökumppaniehdokkaita, joiden kanssa Suomen Ilmastointitukku voi mahdollisesti verkostoitua harkitessaan liiketoiminnan aloittamista kansainvälisillä markkinoilla.
Opinnäytetyö oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin kirjoituspöytämenetelmällä. Lähdemateriaalina käytettiin sekä olemassa olevaa kirjallisuutta että sähköisiä lähteitä. Tämän lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin B2B-portaalina toimivaa Kompass-yrityshakemistoa, jonka avulla Suomen Ilmastointitukulle saatiin rajattua muutamia potentiaalisia yhteistyökumppaniehdokkaita jatkotyöstettäväksi.
Tutkimuksen tuloksena saatiin Suomen Ilmastointitukulle hyödyllistä tietoa siitä, millaiset ilmastointialan markkinat ovat Norjassa ja Tanskassa. Tulokset antavat yleistä tietoa kohdemaiden markkinoista, mutta sivuavat myös maiden kilpailutilannetta savunpoistopuhaltimia tarjoavien yritysten kautta. Tutkimuksen tuloksissa esitellään myös omat ehdotukset potentiaalisista yhteistyökumppaneista. Tutkimus on alustava kartoitus Norjan ja Tanskan markkinoista. Suomen Ilmastointitukku voi halutessaan tarkentaa tämän tutkimuksen tuloksia esimerkiksi kenttätutkimuksen avulla.