Elektroniska flygfraktsedlar - framtidens möjligheter och utmaningar
Karanen, Rasmus (2014)
Karanen, Rasmus
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305431
Tiivistelmä
I examensarbetet undersöker jag vad som krävs för ett företag att ta i bruk elektroniska flygfraktsedlar. Jag undersöker också för- och nackdelar med dem. En elektronisk flyg-fraktsedel är ett dokument i elektronisk form som används då man transporterar gods med flyg. Man håller på att ta den elektroniska flygfraktsedeln i bruk i många länder för att ersätta den traditionella flygfraktsedeln. Undersökningen är avgränsad till internat-ionella flygtransporter. IATA är den organisation som övervakar och gör bestämmelser gällande flygtransporter. Teoridelen i denna undersökning är baserad på IATA:s utlå-tanden, eftersom de arbetar med regleringar och ibruktagande av elektroniska flygfrakt-sedlar. Undersökningen är kvalitativ med en induktiv teoretisk ansats och ett hermeneu-tiskt synsätt. För att få en djup förståelse av ämnet har jag använt mig av fallstudieme-toden och gjort ett pilottest på företaget Finnair Cargo. Den empiriska delen är baserad på en djupintervju med Petteri Hellén, e-solution manager på Finnair Cargo. I analysen av intervjun framkom många nya aspekter gällande elektroniska flygfraktsedlar som inte behandlas i IATA:s material. Som helhet stämmer IATA:s utlåtanden överens med mitt material, men det finns vissa skiljande faktorer över vad som krävs för att ett företag skall kunna ta i bruk de elektroniska flygfraktsedlarna. Ämnet elektroniska flyg-fraktsedlar är aktuellt för att flygtransport växer på en global nivå. Elektroniska flyg-fraktsedeln ökar även miljövänligheten, effektiviteten och exaktheten i samband med flygfrakt.