Hämeenlinnan seudun matkailuneuvontojen ja matkailukohteiden yhteistyön kehittäminen
Lemmetty, Mirva (2010)
Lemmetty, Mirva
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002061971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002061971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli Hämeenlinnan seudun matkailuneuvontojen ja matkailukohteiden yhteistyön kehittäminen. Työn tarkoituksena oli kehittää nykyisiä- tai löytää uusia toimintatapoja tiivistää neuvontojen ja matkailukohteiden välistä yhteistyötä.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä oli verkostoituminen ja yhteistyö. Työssä avattiin verkostoitumisen, verkoston ja yhteistyön käsitteet sekä perehdyttiin niiden muotoihin ja malleihin. Lisäksi työssä tutustuttiin yhteistyövalmiuksiin, sitoutumiseen sekä yhteistyön päättymiseen johtaviin syihin.
Tutkimusongelmiin etsittiin ratkaisuja teemahaastattelujen avulla. Yhdeksän haastateltavaa edusti erilaisia Hämeenlinnan seudun matkailukohteita. Haastatteluissa kartoitettiin matkailukohteiden edustajien ajatuksia nykyisistä matkailuneuvontojen tarjoamista palveluista ja niiden kehittämisestä, yhteydenpidosta, yhteistyön hyödyistä, odotuksista ja tulevaisuudesta.
Keskeisinä tuloksina voitiin todeta, että matkailuneuvontojen palvelut koettiin hyödyllisiksi ja neuvontoihin luotettiin. Nykyisten palvelujen tuottamista tulee jatkaa ja niiden laadukkuus on turvattava myös tulevaisuudessa. Yhteistyön kehittämisessä tulee panostaa tiedottamiseen ja yhteisiin tapaamisiin. Henkilökohtaisella vuorovaikutuksella oli iso merkitys ja on tärkeää, että matkailuneuvonnoilla on tutut ja helposti lähestyttävät kasvot.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä oli verkostoituminen ja yhteistyö. Työssä avattiin verkostoitumisen, verkoston ja yhteistyön käsitteet sekä perehdyttiin niiden muotoihin ja malleihin. Lisäksi työssä tutustuttiin yhteistyövalmiuksiin, sitoutumiseen sekä yhteistyön päättymiseen johtaviin syihin.
Tutkimusongelmiin etsittiin ratkaisuja teemahaastattelujen avulla. Yhdeksän haastateltavaa edusti erilaisia Hämeenlinnan seudun matkailukohteita. Haastatteluissa kartoitettiin matkailukohteiden edustajien ajatuksia nykyisistä matkailuneuvontojen tarjoamista palveluista ja niiden kehittämisestä, yhteydenpidosta, yhteistyön hyödyistä, odotuksista ja tulevaisuudesta.
Keskeisinä tuloksina voitiin todeta, että matkailuneuvontojen palvelut koettiin hyödyllisiksi ja neuvontoihin luotettiin. Nykyisten palvelujen tuottamista tulee jatkaa ja niiden laadukkuus on turvattava myös tulevaisuudessa. Yhteistyön kehittämisessä tulee panostaa tiedottamiseen ja yhteisiin tapaamisiin. Henkilökohtaisella vuorovaikutuksella oli iso merkitys ja on tärkeää, että matkailuneuvonnoilla on tutut ja helposti lähestyttävät kasvot.