Brändi-imago ja brändi-identiteetti yhdistyksessä
Niemi-Huhdanpää, Mervi (2014)
Niemi-Huhdanpää, Mervi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305427
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää brändi-identiteettiä ja brändi-imagoa yhdistyksessä. Tutkimus tehtiin Aisapari ry:lle, joka on paikallinen Leader-ryhmä, ja jonka toimialueeseen kuuluvat Alajärven, Kauhavan ja Lapuan kaupungit sekä Evijärven, Lappajärven ja Vimpelin kunnat.
Tutkimuksen keskeinen kysymys oli, minkälaisena Aisaparin toiminta koetaan ja millainen mielikuva Aisaparin toiminnasta on syntynyt. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimijat, jotka kuuluvat Aisaparin keskeisimpiin sidosryhmiin. Saatuja vastauksia verrattiin siihen, minkälainen Aisapari haluaa oman brändi-identiteettinsä olevan.
Pääsääntöisesti mielikuva Aisaparin toiminnasta on positiivinen. Brändi-identiteetti ja brändi-imago poikkeavat kuitenkin toisistaan jonkin verran.
Myös jatkossa tulee yhdistyksessä kiinnittää huomioita siihen, mitä ja miten asioita tehdään, mitä ja miten asioita esitetään sekä miltä organisaatio näyttää. Keinoja brändi-imagon parantamiseksi ovat muun muassa koulutus, sitouttaminen, sisäisen tiedottamisen parantaminen ja positiivinen asenne.
Tutkimuksen keskeinen kysymys oli, minkälaisena Aisaparin toiminta koetaan ja millainen mielikuva Aisaparin toiminnasta on syntynyt. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimijat, jotka kuuluvat Aisaparin keskeisimpiin sidosryhmiin. Saatuja vastauksia verrattiin siihen, minkälainen Aisapari haluaa oman brändi-identiteettinsä olevan.
Pääsääntöisesti mielikuva Aisaparin toiminnasta on positiivinen. Brändi-identiteetti ja brändi-imago poikkeavat kuitenkin toisistaan jonkin verran.
Myös jatkossa tulee yhdistyksessä kiinnittää huomioita siihen, mitä ja miten asioita tehdään, mitä ja miten asioita esitetään sekä miltä organisaatio näyttää. Keinoja brändi-imagon parantamiseksi ovat muun muassa koulutus, sitouttaminen, sisäisen tiedottamisen parantaminen ja positiivinen asenne.