Hyvinvoinnin merkitys ja laatu - Työhyvinvointikysely Lady Palatsi Oy:n henkilökunnalle
Karumo, Iisa (2014)
Karumo, Iisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015519
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää vastaus tutkimusongelmiin, miten LadyPalatsi Oy:n vakituinen henkilökunta kokee oman työhyvinvointinsa ja miten se mahdollisesti vaikuttaa työn, ja sitä kautta asiakaspalvelun laatuun. Tarkoituksena oli myös löytää keinoja työhyvinvoinnin kehittämiseksi.
Tutkimustyö toteutettiin kyselylomakkeella keväällä 2014, helmi-maaliskuun aikana. Tutkimuksen vastaukset kerättiin paperiversiona LadyPalatsin vastaanotossa. Kyselyyn vastasi 17:ta työntekijästä 13, vastausprosentti oli yhteensä 76,5%.
Tutkimuksen keskeisin havainto oli, että henkilökunnasta suurin osa kokee viihtyvänsä työssä hyvin. Työntekijät olivat erityisen tyytyväisiä työpaikan ilmapiiriin ja oikeudenmukaiseen kohteluun. Tyytymättömimpiä työntekijät olivat palautteen saantiin sekä osaamisen ja työpanostuksen arvostukseen. Koko henkilökunta koki, että heidän oma viihtyvyytensä työpaikalla vaikuttaa asiakkaiden tyytyväisyyteen. Työntekijät arvelivat myös, että heidän hyvinvoinnillaan on merkittävä vaikutus työn laatuun.
Suurin osa henkilökunnasta antoi kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin edistämiseksi työpaikalla. Yleisimmin esiin nousseet ehdotukset olivat omat sosiaalitilat, työntekijöiden kuuntelu ja arvostus, enemmän palautetta työstä, työergonomian parantaminen, palaverit ja yhteiset liikuntahetket.
Johtopäätöksenä on, että LadyPalatsi Oy on hyvä työpaikka ja että henkilökunta voi hyvin vaikka kehityskohteitakin löytyy: säännölliset palaute- ja kehityskeskustelut, kuulluksi tulemisen mahdollisuus sekä me-henkeä parantavat tempaukset ja virkistystapahtumat ovat tärkeitä keinoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi.
Tutkimustyö toteutettiin kyselylomakkeella keväällä 2014, helmi-maaliskuun aikana. Tutkimuksen vastaukset kerättiin paperiversiona LadyPalatsin vastaanotossa. Kyselyyn vastasi 17:ta työntekijästä 13, vastausprosentti oli yhteensä 76,5%.
Tutkimuksen keskeisin havainto oli, että henkilökunnasta suurin osa kokee viihtyvänsä työssä hyvin. Työntekijät olivat erityisen tyytyväisiä työpaikan ilmapiiriin ja oikeudenmukaiseen kohteluun. Tyytymättömimpiä työntekijät olivat palautteen saantiin sekä osaamisen ja työpanostuksen arvostukseen. Koko henkilökunta koki, että heidän oma viihtyvyytensä työpaikalla vaikuttaa asiakkaiden tyytyväisyyteen. Työntekijät arvelivat myös, että heidän hyvinvoinnillaan on merkittävä vaikutus työn laatuun.
Suurin osa henkilökunnasta antoi kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin edistämiseksi työpaikalla. Yleisimmin esiin nousseet ehdotukset olivat omat sosiaalitilat, työntekijöiden kuuntelu ja arvostus, enemmän palautetta työstä, työergonomian parantaminen, palaverit ja yhteiset liikuntahetket.
Johtopäätöksenä on, että LadyPalatsi Oy on hyvä työpaikka ja että henkilökunta voi hyvin vaikka kehityskohteitakin löytyy: säännölliset palaute- ja kehityskeskustelut, kuulluksi tulemisen mahdollisuus sekä me-henkeä parantavat tempaukset ja virkistystapahtumat ovat tärkeitä keinoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi.