Vuositarkastuksen jälkeiset virhetilanteet : 10 vuoden vastuu
Pitkänen, Arttu (2014)
Pitkänen, Arttu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035622
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lemminkäinen Talo Oy:n yleisimpiä 10 vuoden vastuuaikana tulleiden reklamaatioiden syitä ja niiden sisältämien virheiden korjausvelvollisuuksia. Samalla pohdittiin, kuinka näitä yleisimpiä reklamaatioiden aiheuttajia saadaan ennaltaehkäistyä esimerkiksi huoltotoimenpiteillä. Työ rajattiin koskemaan vain asuinrakennuksia.
Työn edetessä pohdittiin myös, kuinka Lemminkäisen nykyistä Excel-pohjaista huoltokirjaa voidaan kehittää niin, että sillä saadaan korostettua yleisimmin reklamaatioita aiheuttavat rakennusosat ja niiden vaatimat huollot ja korjaukset. Nykyisen huoltokirjan ongelmana on sen käytön varmistaminen siinä vaiheessa, kun se siirtyy rakennuksen luovutuksen yhteydessä isännöitsijälle. Tämän jälkeen urakoitsija ei voi mitenkään varmistua siitä, että siellä määrätyt huollot ja tarkastukset tehdään niin kuin on tarkoitettu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lakiin perustuvaa vastuunjakoa kohteissa yhtiön perustamisesta aina rakennuksen luovutukseen, vuositarkastukseen ja 10 vuoden vastuun alkamiseen asti. Sen lisäksi käsiteltiin yleisimmin reklamaatioissa esiintyneille rakennusosille asetettuja laatuvaatimuksia. Teoriaan pohjautuen käsiteltiin reklamaatioita esimerkkikohteista ja pohdittiin niihin johtaneita syitä ja myös sitä, kenen korjausvastuulle virheet kuuluvat.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin muistilista huoltokirjan laatijalle: huoltokirjan laadinnan sisäinen ohje, erityisesti huomioon otettavia asioita. Ohjeen tarkoitus on korostaa useimmin reklamaatioissa toistuneet virheet ja puutteet. Sen avulla huoltokirjan laatija voi tarkistaa, että kaikki tärkeät asiat tulee kirjattua huoltokirjaan.
Työn edetessä pohdittiin myös, kuinka Lemminkäisen nykyistä Excel-pohjaista huoltokirjaa voidaan kehittää niin, että sillä saadaan korostettua yleisimmin reklamaatioita aiheuttavat rakennusosat ja niiden vaatimat huollot ja korjaukset. Nykyisen huoltokirjan ongelmana on sen käytön varmistaminen siinä vaiheessa, kun se siirtyy rakennuksen luovutuksen yhteydessä isännöitsijälle. Tämän jälkeen urakoitsija ei voi mitenkään varmistua siitä, että siellä määrätyt huollot ja tarkastukset tehdään niin kuin on tarkoitettu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lakiin perustuvaa vastuunjakoa kohteissa yhtiön perustamisesta aina rakennuksen luovutukseen, vuositarkastukseen ja 10 vuoden vastuun alkamiseen asti. Sen lisäksi käsiteltiin yleisimmin reklamaatioissa esiintyneille rakennusosille asetettuja laatuvaatimuksia. Teoriaan pohjautuen käsiteltiin reklamaatioita esimerkkikohteista ja pohdittiin niihin johtaneita syitä ja myös sitä, kenen korjausvastuulle virheet kuuluvat.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin muistilista huoltokirjan laatijalle: huoltokirjan laadinnan sisäinen ohje, erityisesti huomioon otettavia asioita. Ohjeen tarkoitus on korostaa useimmin reklamaatioissa toistuneet virheet ja puutteet. Sen avulla huoltokirjan laatija voi tarkistaa, että kaikki tärkeät asiat tulee kirjattua huoltokirjaan.