Huolto-ohjelman analysointi määräaikaishuoltojen perusteella
Kaartinen, Joni (2010)
Kaartinen, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002082004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002082004
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana on tutkia merimoottorien huolto-ohjelmaa, sen toteutumista sekä sen mahdollisia vaikutuksia moottorien käyttöön sekä niiden toimintavarmuuteen. Työ on aloitettu keväällä 2007 ja hankkeistajana on Neste Oil Shipping Oyj.
Käytön varmuus asettaa haasteita kiristyvälle kilpailulle öljynkuljetuksessa. Toimituspoikkeamat, jotka aiheutuvat viasta aluksen kuljetuskoneistossa, aiheuttavat mittavia kustannuksia varustamoille sekä takuuhuoltoja valmistajille. Tämä onkin yksi syy tarkastella kokonaisuutena aluksen tyypillisen merimoottorin käyttövarmuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten huolto-ohjelmaa, sen onnistuneisuutta sekä käytännön toteutumista. Yleisesti huollon suunnittelu perustuu ennakointiin. Nimenomaan ennakoiva huolto on muodostunut käsitteeksi järjestelmälle, jolla pyritään varmistamaan laitteistojen katkeamaton toiminta. Ennakoivalla huollolla päästään käytännössä säästöihin, vaikka mitään huollon tarvetta ei olisikaan. Tämä todistetaan helposti vertailemalla odottamattomien ja ennakoivan huollon kokonaiskustannuksia. Ennakoinnilla pyritään vähentämään ennakoimattomia vikaantumisia ja keskeytyksiä laitteiden toiminnassa. Vaikkakaan tässä yhteydessä ei tutkita ennakoivaan huoltoon liittyviä taloudellisia näkökohtia, ovat ne väistämättä ainakin välillisesti yhteydessä aiheeseen laitteistojen toiminnan katkoksien kautta, ja siksi yksi vahva syy turvallisuusnäkökohtien lisäksi tutkia ennakoivaa huoltoa ja itse huolto-ohjelmaa.
Tutkittavan huolto-ohjelman moottorit kuuluvat Neste Oil Shipping-varustamon M/T Tempera -säilöaluksen diesel-sähköisen voimalaitoksen kokonaisuuteen. M/T Tempera on DAT-konseptiin (Double Acting Tanker) perustuva ensimäinen jäätä murtava säiliöalus. Dieselmoottorit toimivat generaattoreiden voimanlähteinä, joista tehoa siirretään sähköiselle pääpropulsiomoottorille, joka on ABB:n AZIPOD-ruoripotkuri. Alus on suunniteltu ABB:n ja Kvaerner:in yhteistyönä ja sillä on yksi sisaralus, M/T Mastera. W38-moottorien huolto-ohjelman tutkimukset suoritettiin M/T Tempera -aluksella ja ne pohjautuvat huolloista saatuihin tietoihin. Analysointi perustuu ensikädessä tekijän omiin kokemuksiin ja päätelmiin, kuten myös asiantuntijoiden haastatteluihin, huoltoraportteihin sekä muista aiheeseen liittyvistä julkaisuista saatuihin tietoihin. Saatuja tuloksia voidaan käyttää hyödyksi suunniteltaessa moottoreiden huolto-ohjelmaa ja sekä suunniteltaessa itse huoltojen ajoittamisia.
Käytön varmuus asettaa haasteita kiristyvälle kilpailulle öljynkuljetuksessa. Toimituspoikkeamat, jotka aiheutuvat viasta aluksen kuljetuskoneistossa, aiheuttavat mittavia kustannuksia varustamoille sekä takuuhuoltoja valmistajille. Tämä onkin yksi syy tarkastella kokonaisuutena aluksen tyypillisen merimoottorin käyttövarmuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten huolto-ohjelmaa, sen onnistuneisuutta sekä käytännön toteutumista. Yleisesti huollon suunnittelu perustuu ennakointiin. Nimenomaan ennakoiva huolto on muodostunut käsitteeksi järjestelmälle, jolla pyritään varmistamaan laitteistojen katkeamaton toiminta. Ennakoivalla huollolla päästään käytännössä säästöihin, vaikka mitään huollon tarvetta ei olisikaan. Tämä todistetaan helposti vertailemalla odottamattomien ja ennakoivan huollon kokonaiskustannuksia. Ennakoinnilla pyritään vähentämään ennakoimattomia vikaantumisia ja keskeytyksiä laitteiden toiminnassa. Vaikkakaan tässä yhteydessä ei tutkita ennakoivaan huoltoon liittyviä taloudellisia näkökohtia, ovat ne väistämättä ainakin välillisesti yhteydessä aiheeseen laitteistojen toiminnan katkoksien kautta, ja siksi yksi vahva syy turvallisuusnäkökohtien lisäksi tutkia ennakoivaa huoltoa ja itse huolto-ohjelmaa.
Tutkittavan huolto-ohjelman moottorit kuuluvat Neste Oil Shipping-varustamon M/T Tempera -säilöaluksen diesel-sähköisen voimalaitoksen kokonaisuuteen. M/T Tempera on DAT-konseptiin (Double Acting Tanker) perustuva ensimäinen jäätä murtava säiliöalus. Dieselmoottorit toimivat generaattoreiden voimanlähteinä, joista tehoa siirretään sähköiselle pääpropulsiomoottorille, joka on ABB:n AZIPOD-ruoripotkuri. Alus on suunniteltu ABB:n ja Kvaerner:in yhteistyönä ja sillä on yksi sisaralus, M/T Mastera. W38-moottorien huolto-ohjelman tutkimukset suoritettiin M/T Tempera -aluksella ja ne pohjautuvat huolloista saatuihin tietoihin. Analysointi perustuu ensikädessä tekijän omiin kokemuksiin ja päätelmiin, kuten myös asiantuntijoiden haastatteluihin, huoltoraportteihin sekä muista aiheeseen liittyvistä julkaisuista saatuihin tietoihin. Saatuja tuloksia voidaan käyttää hyödyksi suunniteltaessa moottoreiden huolto-ohjelmaa ja sekä suunniteltaessa itse huoltojen ajoittamisia.