Produktlansering
Wickholm, Erica (2014)
Wickholm, Erica
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045652
Tiivistelmä
Detta examensarbete presenterar en produktlansering. Syftet med arbetet var att beskriva en lyckad lansering av en ny tandkräm. Arbetet var att beskriva en produklansering, hela processen från produktutveckling till lanseringen. Eftersom jag arbetade med hela processen valde jag en kvalitativ forskningsmetod för att utreda mitt arbete. Jag använde mig av en fallstudie. Med hjälp av en fallstudie fick jag djupa kunskaper i det som jag undersökte och sökte svar på. Jag deltog själv i processen av lanseringsarbetet. Problemställningen var att företaget jag jobbade hos hade i årtionden haft olika tandkrämer i sitt produktsortiment. Deras äldsta tandvårdsprodukt var Teelak Whitening tandkrämen, vars försäljning sjunkit avsevärt under de senaste åren. Detta måste åtgärdas eftersom företaget visste att det fanns en efterfrågan. Utgångspunkten i projektet var att företaget hade en existerande produktfamilj med den gamla traditionella Teelak tandkrämen. Företaget förbättrade denna blekande tandkräm och utökade dessutom sitt sortiment med en helt ny unik produkt. Företaget lanserade en ny produkt, en Teelak vårdande och hälsobefrämjande tandkräm. Teoridelen består av en genomgång av projektets huvudfaser från produktutvecklingen till själva lanseringen. Eftersom jag själv jobbade med i projektet kunde jag observera och samla in material. Samtidigt spelade mina egna erfarenheter en stor roll. Resultatet av arbetet var en väl fungerande unik produkt som lyckat lanserades ut på marknaden.