Asenne Surf, strategista yritysvastuuta kehittämässä
Sohlberg, Vilma (2014)
Sohlberg, Vilma
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055746
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus on luoda kehittämissuunnitelma strategisen yritysvastuun näkökulmasta toimeksiantajayritykselle Asenne Surfille. Tavoitteena on ensimmäiseksi selvittää yrityksen nykytila ja toiseksi mihin suuntaan halutaan mennä yritysvastuuasioissa. Kolmanneksi tavoitteeksi on asetettu kehittämissuunnitelman luominen. Työ on rajattu koskemaan strategista yritysvastuuta. Tutkimuksessa on otettu huomioon yrityksen päätuotteet, matkailu sekä vaate- ja lautatuotanto. Pääasioiksi nostettiin tavoitteiden asettaminen ja toteutus, henkilöstöpolitiikka, hankinnan ja tuotannon arvoketju, viestintä sekä mittaus ja raportointi.
Toimivan strategian perustana on hyvä ja totuudenmukainen toimintaympäristön ja markkinoiden ymmärtäminen. Strategista ketteryyttä ja kilpailuetua voi luoda parhaiten kehittyvillä markkinoilla olemalla edelläkävijä toiminnan uudistamisessa. Vaikka yritysten päätavoitteena usein on edelleen voiton maksimointi, on niillä myös muita tavoitteita. Näistä yksi on vastuullinen liiketoiminta. Saavuttaakseen tavoitteensa on yrityksen miellettävä ja implementoitava myös yritysvastuu osaksi strategista toimintaa.
Tutkimustyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoja käyttäen. Tutkimuskeinoina käytettiin osallistavaa havainnointia, virallisten dokumenttien tutkimista sekä puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut toteutettiin maaliskuun 2014 aikana ja ne sisälsivät 26 teemakysymystä sekä niihin liittyviä alakysymyksiä. Haastateltaviksi valikoitui yrityksen neljästä osakkaasta kolme.
Tutkimustuloksissa selvisi, että Asenne Surf haki tällä hetkellä kasvua elämykseen pohjautuvan brändin kautta. Asenteen vastuullisuus oli kuitenkin sirpaloitunutta, eikä se ollut strategista. Vastuullisuuden merkitys yrityksen toiminnalle ja maineelle tiedostettiin ja sitä haluttiin käyttää hyödyksi.
Strategisen yritysvastuun saavuttamiseksi on nähty tärkeänä virallisen vision, mission ja strategian luominen toiminnan pohjalle. Yrityksen tulisi asettaa selkeät tavoitteet niin pitkälle kuin lyhyelle ajanjaksolle. Luonnonresurssien käyttöön nyt ja tulevaisuudessa sekä alihankintaketjun ja tuotteen elämänkaareen tulisi perehtyä vielä syvällisemmin, jotta siitä voidaan viestiä rehellisesti. Johtamismenetelmänä tulisi suosia dialogista mallia, jotta yritys pysyisi ketteränä toimijana markkinoilla.
Toimivan strategian perustana on hyvä ja totuudenmukainen toimintaympäristön ja markkinoiden ymmärtäminen. Strategista ketteryyttä ja kilpailuetua voi luoda parhaiten kehittyvillä markkinoilla olemalla edelläkävijä toiminnan uudistamisessa. Vaikka yritysten päätavoitteena usein on edelleen voiton maksimointi, on niillä myös muita tavoitteita. Näistä yksi on vastuullinen liiketoiminta. Saavuttaakseen tavoitteensa on yrityksen miellettävä ja implementoitava myös yritysvastuu osaksi strategista toimintaa.
Tutkimustyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoja käyttäen. Tutkimuskeinoina käytettiin osallistavaa havainnointia, virallisten dokumenttien tutkimista sekä puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut toteutettiin maaliskuun 2014 aikana ja ne sisälsivät 26 teemakysymystä sekä niihin liittyviä alakysymyksiä. Haastateltaviksi valikoitui yrityksen neljästä osakkaasta kolme.
Tutkimustuloksissa selvisi, että Asenne Surf haki tällä hetkellä kasvua elämykseen pohjautuvan brändin kautta. Asenteen vastuullisuus oli kuitenkin sirpaloitunutta, eikä se ollut strategista. Vastuullisuuden merkitys yrityksen toiminnalle ja maineelle tiedostettiin ja sitä haluttiin käyttää hyödyksi.
Strategisen yritysvastuun saavuttamiseksi on nähty tärkeänä virallisen vision, mission ja strategian luominen toiminnan pohjalle. Yrityksen tulisi asettaa selkeät tavoitteet niin pitkälle kuin lyhyelle ajanjaksolle. Luonnonresurssien käyttöön nyt ja tulevaisuudessa sekä alihankintaketjun ja tuotteen elämänkaareen tulisi perehtyä vielä syvällisemmin, jotta siitä voidaan viestiä rehellisesti. Johtamismenetelmänä tulisi suosia dialogista mallia, jotta yritys pysyisi ketteränä toimijana markkinoilla.