Samarbetet mellan de kommunala svenska daghemmen och barnrådgivningarna i Esbo : En kartläggning ur hälsovårdarnas perspektiv
Jensen-Tikka, Theresa (2014)
Jensen-Tikka, Theresa
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055695
Tiivistelmä
Päiväkodin ja neuvolan tehtävä on edistää lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista sekä tukea vanhemmuutta. Laajassa terveystarkastuksessa tärkeää on sujuva vuorovaikutus ja onnistunut yhteistyö perheen ja eri ammateissa toimivien ihmisten kesken. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että yhteistyö päiväkotien ja neuvolan välillä on vaihtelevaa ja että yhteistyömalleja ei käytännössä hyödynnetä optimaalisesti. Yhteisiä tapaamisia ja koulutuksia sekä henkilökohtaista kontaktia toivottiin enemmän.
Tämän työn tarkoitus on selvittää lastenneuvolan ja päiväkotien yhteistyötä Espoossa. Tutkimus vastaa kahteen kysymykseen: Miten yhteistyö toimii lastenneuvolan ja päiväkotien kesken? Miten lastenneuvolan ja päiväkotien yhteistyötä voisi kehittää? Tämä opinnäytetyö liittyy projek-tiin (Arcada yrkeshögskola, avdelning för Hälsa och Välfärd). Työn on tilannut espoolainen ruotsinkielinen päiväkoti. Yhteistyö päiväkotien ja neuvolan kesken koetaan välillä hankalaksi ja huonosti toimivaksi. Tässä opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä käytetään laadullista haastattelua (avoimia kysymyksiä). Neljää terveydenhoitajaa haastateltiin ryhmässä. Sisältöanalyysi on induktiivinen. Projektiin liittyy vastaavaa opinnäytetyö päiväkodin näkökulmasta.
Työ rajoittuu ruotsinkielisiin terveydenhoitajiin ja laajoihin terveystarkastuksiin (1.5 ja 4-vuotiaat) Espoo kunnan lastenneuvoloissa. Tässä opinnäytetyössä käytetään teoreettisena viitekehyksenä Annaleena Airan tutkimusta. Lopputulos näyttää että yhteistyö päiväkotien ja neuvoloiden kesken 4 vuotiaan tarkistuksen yhteydessä sujuu yleensä hyvin ja yhteistyötä on harvoin 1.5 vuotiaan tarkastuksen yhteydessä. Yhteistyömuodot jotka toimivat päiväkotien ja neuvolan välillä ovat tiedonsiirtokaavakkeet, vanhemmat, puhelinkontakti silloin kuin on huolia lapsesta ja lääkärit. Päiväkotikäyntejä tehdään hyvin vähän ja yhteisiä kokouksia tai tiimikokouksia ei pidetä lainkaan.
Terveydenhoitajat toivoivat enemmän henkilökohtaista yhteistyötä, kuten käyntejä päiväkoteihin ja yhteisiä kokouksia ja tiimikokouksia sekä luonnollista yhteistyötä, enemmän aikaa yhteistyöhön, enemmän palautetta päiväkodeista terveystarkastuksen jälkeen ja yhteistyötä joka toimii myös silloin kun ei ole aihetta huoleen.
Tämän työn tarkoitus on selvittää lastenneuvolan ja päiväkotien yhteistyötä Espoossa. Tutkimus vastaa kahteen kysymykseen: Miten yhteistyö toimii lastenneuvolan ja päiväkotien kesken? Miten lastenneuvolan ja päiväkotien yhteistyötä voisi kehittää? Tämä opinnäytetyö liittyy projek-tiin (Arcada yrkeshögskola, avdelning för Hälsa och Välfärd). Työn on tilannut espoolainen ruotsinkielinen päiväkoti. Yhteistyö päiväkotien ja neuvolan kesken koetaan välillä hankalaksi ja huonosti toimivaksi. Tässä opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä käytetään laadullista haastattelua (avoimia kysymyksiä). Neljää terveydenhoitajaa haastateltiin ryhmässä. Sisältöanalyysi on induktiivinen. Projektiin liittyy vastaavaa opinnäytetyö päiväkodin näkökulmasta.
Työ rajoittuu ruotsinkielisiin terveydenhoitajiin ja laajoihin terveystarkastuksiin (1.5 ja 4-vuotiaat) Espoo kunnan lastenneuvoloissa. Tässä opinnäytetyössä käytetään teoreettisena viitekehyksenä Annaleena Airan tutkimusta. Lopputulos näyttää että yhteistyö päiväkotien ja neuvoloiden kesken 4 vuotiaan tarkistuksen yhteydessä sujuu yleensä hyvin ja yhteistyötä on harvoin 1.5 vuotiaan tarkastuksen yhteydessä. Yhteistyömuodot jotka toimivat päiväkotien ja neuvolan välillä ovat tiedonsiirtokaavakkeet, vanhemmat, puhelinkontakti silloin kuin on huolia lapsesta ja lääkärit. Päiväkotikäyntejä tehdään hyvin vähän ja yhteisiä kokouksia tai tiimikokouksia ei pidetä lainkaan.
Terveydenhoitajat toivoivat enemmän henkilökohtaista yhteistyötä, kuten käyntejä päiväkoteihin ja yhteisiä kokouksia ja tiimikokouksia sekä luonnollista yhteistyötä, enemmän aikaa yhteistyöhön, enemmän palautetta päiväkodeista terveystarkastuksen jälkeen ja yhteistyötä joka toimii myös silloin kun ei ole aihetta huoleen.