Pienyrityksen liikeidea ja strategia : case Taidekoti Heiskanen
Heiskanen, Karoliina (2006)
Heiskanen, Karoliina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092021
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli käsitellä pienyrityksen kannalta tärkeitä liiketoinintasuunnitelman osia ja tässä tutkimuksessa keskityttiin kuvaamaan liikeideaa sekä strategiaa. Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin esimerkkiyrityksenä suunniteilla olevaa pienyritystä Taidekoti Heiskasta. Työssä arvioitiin, mi-tä tuotteita, millä periaatteella ja kenelle tällaisen matkailuyrityksen kannattaisi tarjota. Lisäksi tutkittiin tarjottavien tuotteiden markkinakelpoisuutta sekä kilpailuetuja.
Empiriassa kuvattiin Taidekoti Heiskasen perustamisen edellytyksiä suunniteltuja tuotteita. Teoriassa kuvatut liikeidearakenteet ja yritysstrategia sovellettiin empiirisessä osiossa Taidekoti Heiskaseen.
Aineisto on koottu teemahaastattelun ja kirjoituspöytätutkimuksen menetelmin. Tätä tutkimusta ei voi-da yleistää sen case study -luonteen vuoksi, mistä syystä tuloksia ei myöskään voida esittää tilastomate-taattisin keinoin.
Tutkimuksessa päädyttiin tulokseen, että Taidekoti Heiskanen on mahdollista ja kannattavaa perustaa kunhan huolehditaan tietyistä perusedellytyksistä ja muutamista juuri tämän yrityksen toimintaan olen-naisesti vaikuttavista seikoista, kuten huolellisesta markkinoinnista.
Tutkimus helpottaa Taidekoti Heiskasen perustamissuunnittelua ja tutkimuksella pyritään myös edesauttamaan mahdollista ulkopuolisen rahoituksen saamista.
Tutkimus on rajattu käsittelemään vain pääkohtia koko liiketoimintasuunnitelmasta, joten jatkotutki-muksena tälle tutkimukselle voisi ajatella koko liiketoimintasuunnitelman laatimista.
Empiriassa kuvattiin Taidekoti Heiskasen perustamisen edellytyksiä suunniteltuja tuotteita. Teoriassa kuvatut liikeidearakenteet ja yritysstrategia sovellettiin empiirisessä osiossa Taidekoti Heiskaseen.
Aineisto on koottu teemahaastattelun ja kirjoituspöytätutkimuksen menetelmin. Tätä tutkimusta ei voi-da yleistää sen case study -luonteen vuoksi, mistä syystä tuloksia ei myöskään voida esittää tilastomate-taattisin keinoin.
Tutkimuksessa päädyttiin tulokseen, että Taidekoti Heiskanen on mahdollista ja kannattavaa perustaa kunhan huolehditaan tietyistä perusedellytyksistä ja muutamista juuri tämän yrityksen toimintaan olen-naisesti vaikuttavista seikoista, kuten huolellisesta markkinoinnista.
Tutkimus helpottaa Taidekoti Heiskasen perustamissuunnittelua ja tutkimuksella pyritään myös edesauttamaan mahdollista ulkopuolisen rahoituksen saamista.
Tutkimus on rajattu käsittelemään vain pääkohtia koko liiketoimintasuunnitelmasta, joten jatkotutki-muksena tälle tutkimukselle voisi ajatella koko liiketoimintasuunnitelman laatimista.