Tuotannon kehittäminen Pendolino- ja Allegro-junien kunnossapidossa
Kuorinki, Jonas (2014)
Kuorinki, Jonas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055786
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Pendolino- ja Allegro-junien kunnossapitoa. Kehitys oli tavoitteena suorittaa lean-filosofiaa apuna käyttäen.
Opinnäytetyö on tehty VR Groupin Helsingin varikolle. VR Group on matkustuksen, logistiikan ja infrarakentamisen palveluyritys. Konsernissa työskentelee noin 12 400 työntekijää. Helsingin varikolla työskentelee noin 400 työntekijää. Opinnäytetyön aihetta kehitettiin yhdessä työnantajan kanssa.
Teoriaosassa on käyty läpi erilaisia kunnossapitolajeja ja lean-filosofian pääpiirteitä. Lean on filosofia johtamiseen, jonka tavoitteena on yksinkertaistaa tuotantoprosessia ja poistaa arvoa tuottamaton toiminta.
Käytännön osa käsitteli kitkapalojen suunnitelmallista vaihtamista. Osiossa keskityttiin työprosessin läpimenoajan lyhentämiseen, eli hukan poistamiseen. Alkutilanne tunnistettiin arvovirtakartoituksella, jonka jälkeen ryhdyttiin kehittämään prosessia ja samalla luotiin prosessikaavio asentajille.
Työn aikana prosessin läpimenoajassa syntynyt hukka saatiin pienennettyä 90 minuuttiin. Tällä ajalla työ sujui mahdollisimman hyvin ja prosessia ei ollut tarpeen parantaa.
Suunnitelmallisella kitkanvaihdolla helpotettiin talven kunnossapitotilannetta huomattavasti, koska kitkanvaihdot eivät työllistäneet kunnossapitoa.
Opinnäytetyö on tehty VR Groupin Helsingin varikolle. VR Group on matkustuksen, logistiikan ja infrarakentamisen palveluyritys. Konsernissa työskentelee noin 12 400 työntekijää. Helsingin varikolla työskentelee noin 400 työntekijää. Opinnäytetyön aihetta kehitettiin yhdessä työnantajan kanssa.
Teoriaosassa on käyty läpi erilaisia kunnossapitolajeja ja lean-filosofian pääpiirteitä. Lean on filosofia johtamiseen, jonka tavoitteena on yksinkertaistaa tuotantoprosessia ja poistaa arvoa tuottamaton toiminta.
Käytännön osa käsitteli kitkapalojen suunnitelmallista vaihtamista. Osiossa keskityttiin työprosessin läpimenoajan lyhentämiseen, eli hukan poistamiseen. Alkutilanne tunnistettiin arvovirtakartoituksella, jonka jälkeen ryhdyttiin kehittämään prosessia ja samalla luotiin prosessikaavio asentajille.
Työn aikana prosessin läpimenoajassa syntynyt hukka saatiin pienennettyä 90 minuuttiin. Tällä ajalla työ sujui mahdollisimman hyvin ja prosessia ei ollut tarpeen parantaa.
Suunnitelmallisella kitkanvaihdolla helpotettiin talven kunnossapitotilannetta huomattavasti, koska kitkanvaihdot eivät työllistäneet kunnossapitoa.