Opiskelijaohjaajien odotukset opiskelijoiden osaamista kohtaan : Keski-Suomen keskussairaalan anestesia- ja leikkaustoiminnassa
Saalamo, Laura (2014)
Saalamo, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055843
Tiivistelmä
Terveysalan koulutuksen ohjatulle harjoittelulle on omat erityispiirteensä. Ohjatussa harjoittelussa opiskelijat perehtyvät terveydenhuollon toimintaan ja arvoperustaan. Harjoittelujakso luo perustan opiskelijan ammatilliselle kasvulle ja kehitykselle. Ammattikorkeakoulun tehtävä on varmistaa, että ammattiin valmistuva opiskelija pystyy harjoittamaan ammattiaan potilasturvallisuuden ja terveyspalveluiden laadun edellyttämällä tavalla. Harjoittelupaikkojen tulee tarjota riittävästi oppimismahdollisuuksia opiskelijalle ja ohjauksen tulee vastata ohjatun harjoittelun tavoitteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää opiskelijaohjaajien odotuksia perustason sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista kohtaan Keski-Suomen keskussairaalan anestesia- ja leikkaustoiminnassa ja saattaa ne opiskelijoiden ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman hoitotyö eri ympäristöissä –opintojakson opettajien tietoon. Opinnäytetyön tavoite on kehittää opiskelijaohjausta anestesia- ja leikkaustoiminnassa ja auttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulua valmistamaan opiskelijoita anestesia- ja leikkaustoiminnan harjoitteluun kehittämällä teoria ja käytännön opetusta.
Tutkimusmateriaali kerättiin anestesia- ja leikkaustoiminnan sairaanhoitajilta Webropol-kyselylomakkeella. Vastausvaihtoehdot esitettiin viisiportaisella Likert-asteikolla. Kyselyyn vastattiin sairaanhoitajien sähköpostiin lähetetyn linkin kautta ja se lähetettiin 150 sairaanhoitajalle. Vastausprosentti oli 46 %.
Tulosten mukaan anestesia- ja leikkaustoiminnan opiskelijaohjaajat pitävät opiskelijaohjausta tärkeänä ja mielekkäänä. Heidän mielestään opiskelijat ovat motivoituneita sekä kehittävät omaa osaamistaan. Kehitettävää löytyi opiskelijoiden teoria ja käytännön taidoista ja arviointilomakkeesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää opiskelijaohjaajien odotuksia perustason sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista kohtaan Keski-Suomen keskussairaalan anestesia- ja leikkaustoiminnassa ja saattaa ne opiskelijoiden ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman hoitotyö eri ympäristöissä –opintojakson opettajien tietoon. Opinnäytetyön tavoite on kehittää opiskelijaohjausta anestesia- ja leikkaustoiminnassa ja auttaa Jyväskylän ammattikorkeakoulua valmistamaan opiskelijoita anestesia- ja leikkaustoiminnan harjoitteluun kehittämällä teoria ja käytännön opetusta.
Tutkimusmateriaali kerättiin anestesia- ja leikkaustoiminnan sairaanhoitajilta Webropol-kyselylomakkeella. Vastausvaihtoehdot esitettiin viisiportaisella Likert-asteikolla. Kyselyyn vastattiin sairaanhoitajien sähköpostiin lähetetyn linkin kautta ja se lähetettiin 150 sairaanhoitajalle. Vastausprosentti oli 46 %.
Tulosten mukaan anestesia- ja leikkaustoiminnan opiskelijaohjaajat pitävät opiskelijaohjausta tärkeänä ja mielekkäänä. Heidän mielestään opiskelijat ovat motivoituneita sekä kehittävät omaa osaamistaan. Kehitettävää löytyi opiskelijoiden teoria ja käytännön taidoista ja arviointilomakkeesta.