Teatterilähtöiset menetelmät koulukiusaamisen käsittelemisessä
Soidinaho, Juulia (2014)
Soidinaho, Juulia
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066006
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin teatterillisten menetelmien soveltuvuutta koulukiusaamisen käsittelemiseen. Tarkoituksenani on koota tietoa henkilöille, jotka haluavat työskennellä koulukiusaamisen parissa toiminnallisin menetelmin.
Tutkimuskysymyksiäni ovat: Voivatko teatterilliset menetelmät toimia koulukiusaamista ehkäisevänä voimana? Mitä toiminnallisia menetelmiä on jo hyödynnetty koulukiusaamisen parissa? Ovatko menetelmät toimineet? Mitä vaikutuksia niillä on ollut?
Tarkastelen tutkimuskysymyksiä talvella 2013 suorittamani työpajakokonaisuuden pohjalta. Haastattelen lisäksi neljää soveltavan teatterin ammattilaista opinnäytetyötäni varten. Avaan heidän koulukiusaamisen käsittelyssä tehtyjä teatterilähtöisiä projekteja. Haastattelun jälkeen käsittelen hieman rahoitus- ja yhteistyömahdollisuuksia. Lopuksi kokoan havaintoja menetelmien toimivuudesta sekä avaan opinnäytetyöni vaiheita.
Tutkimuskysymyksiäni ovat: Voivatko teatterilliset menetelmät toimia koulukiusaamista ehkäisevänä voimana? Mitä toiminnallisia menetelmiä on jo hyödynnetty koulukiusaamisen parissa? Ovatko menetelmät toimineet? Mitä vaikutuksia niillä on ollut?
Tarkastelen tutkimuskysymyksiä talvella 2013 suorittamani työpajakokonaisuuden pohjalta. Haastattelen lisäksi neljää soveltavan teatterin ammattilaista opinnäytetyötäni varten. Avaan heidän koulukiusaamisen käsittelyssä tehtyjä teatterilähtöisiä projekteja. Haastattelun jälkeen käsittelen hieman rahoitus- ja yhteistyömahdollisuuksia. Lopuksi kokoan havaintoja menetelmien toimivuudesta sekä avaan opinnäytetyöni vaiheita.