Rakennustyömaan työturvallisuustoiminnan soveltaminen työsalitoimintaan
Lehti, Mika (2014)
Lehti, Mika
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066076
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia rakennusalan oppimisympäristön työsalin
turvallisuutta ammatillisessa peruskoulutuksessa. Turvallisuusosaamisesta halutaan myös, että
se on osa opiskelun tavoitteena olevaa ammattitaitoa.
Koulutuksen järjestäjänä on Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, joka toimii työturvallisuuslain
tarkoittamana työnantajana silloin, kun opiskelijat toimivat koulutuksen järjestäjän hallinnoimissa
tiloissa..
Oppilaitoksen työsali pitäisi olla paikka, jossa opiskelijan turvallisuus on taattu. On huomattu,
että oppilaitoksen työsalin turvallisuustasossa on paljon kehitettävää. Myös työturvallisuuden
vastuukysymykset näyttävät olevan oppilaitoksessa epäselviä. Oppilaitosten ja yritysten pitäisi
lisätä yhteistyötä keskenään, jotta oppilaitosten työturvallisuutta saataisiin parannettua.
Turvallisuussuunnittelun puutteisiin tulee puuttua tiukasti. Henkilökohtaisessa suojauksessa,
kuten suojakypärän, heijastavan varoitusvaatetuksen sekä silmien suojainten käytössä on
runsaasti puutteita. Opetushenkilöstön täytyy tehokkaammin valvoa suojainten käyttöä. Myös
ennakkosuunnittelua ja perehdyttämistä tehtäviin täytyy parantaa. Opiskelija ei tiedä, miten työ
tehdään. Opettajien on kehitettävä tapoja, miten saadaan varmistus opiskelijan oppimisesta ja
tehtävän ymmärtämisestä. Vaikka oppilaitosten resurssit ovat rajalliset, tehtävä ei ole
mahdoton.
turvallisuutta ammatillisessa peruskoulutuksessa. Turvallisuusosaamisesta halutaan myös, että
se on osa opiskelun tavoitteena olevaa ammattitaitoa.
Koulutuksen järjestäjänä on Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, joka toimii työturvallisuuslain
tarkoittamana työnantajana silloin, kun opiskelijat toimivat koulutuksen järjestäjän hallinnoimissa
tiloissa..
Oppilaitoksen työsali pitäisi olla paikka, jossa opiskelijan turvallisuus on taattu. On huomattu,
että oppilaitoksen työsalin turvallisuustasossa on paljon kehitettävää. Myös työturvallisuuden
vastuukysymykset näyttävät olevan oppilaitoksessa epäselviä. Oppilaitosten ja yritysten pitäisi
lisätä yhteistyötä keskenään, jotta oppilaitosten työturvallisuutta saataisiin parannettua.
Turvallisuussuunnittelun puutteisiin tulee puuttua tiukasti. Henkilökohtaisessa suojauksessa,
kuten suojakypärän, heijastavan varoitusvaatetuksen sekä silmien suojainten käytössä on
runsaasti puutteita. Opetushenkilöstön täytyy tehokkaammin valvoa suojainten käyttöä. Myös
ennakkosuunnittelua ja perehdyttämistä tehtäviin täytyy parantaa. Opiskelija ei tiedä, miten työ
tehdään. Opettajien on kehitettävä tapoja, miten saadaan varmistus opiskelijan oppimisesta ja
tehtävän ymmärtämisestä. Vaikka oppilaitosten resurssit ovat rajalliset, tehtävä ei ole
mahdoton.