Ideoista keinoiksi : Kuntoutumiskeskus Apilan viikonlopputoiminnan kehittäminen
Franssila, Miia (2014)
Franssila, Miia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066111
Tiivistelmä
Viime vuosikymmenen yhteiskunnalliset rakenneuudistukset ovat ajaneet monet kuntoutuskeskukset ahtaalle ja muutoksiin on alalla toimivien palveluntuottajien syytä varautua myös tulevaisuudessa. Kelan tekemät uudistukset kustantamansa kuntoutuksen standardeihin ovat muuttaneet Kuntoutumiskeskus Apilassa toteutettavan Kela-kuntoutuksen jaksot viisipäiväisiksi. Samaan aikaan Raha-automaattiyhdistyksen tukemien kuntoutuspalvelujen valvontaa on kiristetty. Nämä muutokset ovat vaikuttaneet Apilan viikonloppujen asiakasmääriin niin ratkaisevasti, että muutokset ovat johtaneet Apilan sulkemiseen viikonlopuiksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ideoida keinoja Apilan viikonlopputoiminnan kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Työn pohjana hyödynnettiin suunnittelun ja ideoinnin teorioita. Avoimen innovoinnin suppilomalli toimi koko opinnäytetyötä ohjaavana prosessimallina.
Kotimaan matkailu on ollut kasvava sektori jo pitkään ja matkailualan palveluja pidettiin parhaiten Apilan viikonloppuihin sopivana toimintana. Tässä opinnäytetyössä etsittiin laajaa ymmärrystä kotimaanmatkailusta ja alan mahdollisuuksista Apilan toiminnan kehittämisessä. Tausta-aineistona käytettiin kotimaanmatkailun tutkimuksia sekä toteutettiin teemahaastattelu. Haastateltaviksi valittiin kotimaanmatkailua eri näkökulmista tarkastelevia asiantuntijoita. Kehittämisen keinoja kartoitettiin myös benchmarkkaamalla kahta kuntoutussektorin toimijaa. Varsinaisia palveluideoita tuotettiin henkilökunnan ja yhteistyökumppanin kanssa järjestetyissä ideointipajoissa. Pajoissa syntyneet palveluideat arvioitiin ja niistä valittiin sekä Apilan että potentiaalisten asiakkaiden näkökulmista toimivimmat ratkaisut.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelupaketteja ja tunnistettiin potentiaalisia kohderyhmiä. Työn aikana kehitettiin myös uusi neliApila, joka auttaa Apilan viikonlopputoiminnan ja markkinoinnin suunnittelussa. Työn tuloksena Apilalle syntyi myös uusia markkinointikeinoja ja kumppanuuksia.
Jatkotoimenpiteinä Apilan on kehitettävä viikonlopputoiminnalle oma liiketoimintamalli, tehtävä tuotteistamissuunnitelma sekä parannettava markkinoinnin suunnitelmallisuutta. Osa tämän opinnäytetyön liitteistä on ei-julkisia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ideoida keinoja Apilan viikonlopputoiminnan kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Työn pohjana hyödynnettiin suunnittelun ja ideoinnin teorioita. Avoimen innovoinnin suppilomalli toimi koko opinnäytetyötä ohjaavana prosessimallina.
Kotimaan matkailu on ollut kasvava sektori jo pitkään ja matkailualan palveluja pidettiin parhaiten Apilan viikonloppuihin sopivana toimintana. Tässä opinnäytetyössä etsittiin laajaa ymmärrystä kotimaanmatkailusta ja alan mahdollisuuksista Apilan toiminnan kehittämisessä. Tausta-aineistona käytettiin kotimaanmatkailun tutkimuksia sekä toteutettiin teemahaastattelu. Haastateltaviksi valittiin kotimaanmatkailua eri näkökulmista tarkastelevia asiantuntijoita. Kehittämisen keinoja kartoitettiin myös benchmarkkaamalla kahta kuntoutussektorin toimijaa. Varsinaisia palveluideoita tuotettiin henkilökunnan ja yhteistyökumppanin kanssa järjestetyissä ideointipajoissa. Pajoissa syntyneet palveluideat arvioitiin ja niistä valittiin sekä Apilan että potentiaalisten asiakkaiden näkökulmista toimivimmat ratkaisut.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelupaketteja ja tunnistettiin potentiaalisia kohderyhmiä. Työn aikana kehitettiin myös uusi neliApila, joka auttaa Apilan viikonlopputoiminnan ja markkinoinnin suunnittelussa. Työn tuloksena Apilalle syntyi myös uusia markkinointikeinoja ja kumppanuuksia.
Jatkotoimenpiteinä Apilan on kehitettävä viikonlopputoiminnalle oma liiketoimintamalli, tehtävä tuotteistamissuunnitelma sekä parannettava markkinoinnin suunnitelmallisuutta. Osa tämän opinnäytetyön liitteistä on ei-julkisia.