Verkkokaupan perustaminen : Suomen Netpiste Oy
Hevonkorpi, Tommi (2014)
Hevonkorpi, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sähköisen liiketoiminnan mahdollisuudet ja edellytykset Suomen Netpiste Oy:lle. Verkkokaupan avulla oli tarkoitus laajentaa yrityksen toimintasektoria ja sitä kautta lisätä myyntiä. Toimeksiantaja oli jo pitkään suunnitellut perustavansa verkkokaupan liiketoimintansa tueksi. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajanmukaista tietoa sähköisestä liiketoiminnasta toimeksiantajan käyttöön. Työn tutkimusongelma oli, millaiset edellytykset Suomen Netpiste Oy:llä on verkkokaupan perustamiselle. Tutkimusongelmaa tutkittiin niin taloudellisesta, kuin myös kil-pailutilanteen ja markkinoiden näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin tapaustutkimusta. Tapaustutkimusta käytettiin, sillä kyseessä oli yksittäinen tutkittava kokonaisuus. Tarvittava tieto tutkimukseen kerättiin benchmarkingin avulla, tunnettujen verkkokauppakokonaisuuksien asiakaspalautteita ja arvosteluja analysoimalla. Yritysten taloutta tutkittiin tilinpäätöksistä laskettujen tunnuslukujen avulla.
Tutkimuksesta käy ilmi, että hyvä verkkokauppa on selkeä kokonaisuus, jossa on helppo asioida ja jossa tuotteiden hinta ja laatu kohtaavat. Hyvän verkkokaupan ominaisuuksia ovat myös tuotteiden nopea toimitus ja erilaiset lisäpalvelut. Tutkimuksesta selviää, että verkkokaupan perustaminen ei vaadi välttämättä niin mittavia investointeja, kuin tavallisen myymälän perustaminen. Suurimmat kulut aiheutuvat järjestelmän ylläpidosta ja tuotteiden toimittamisesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksellä on hyvät edellytykset perustaa verkkokauppa. Yrityksen taloudellinen tilanne on hyvä, liiketoiminta on kannattavaa ja se on omavarainen. Yrityksellä on tekniset valmiudet verkkokaupalle ja toimeksiantajalla on kokemusta yritystoiminnasta monen vuoden ajalta. Verkkokaupan menestymiseen vaikuttaa keskeisesti markkinoinnin onnistuminen ja kilpailijoista erottuminen. Näihin asi-oihin tulisikin kiinnittää huomiota heti alusta pitäen.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin tapaustutkimusta. Tapaustutkimusta käytettiin, sillä kyseessä oli yksittäinen tutkittava kokonaisuus. Tarvittava tieto tutkimukseen kerättiin benchmarkingin avulla, tunnettujen verkkokauppakokonaisuuksien asiakaspalautteita ja arvosteluja analysoimalla. Yritysten taloutta tutkittiin tilinpäätöksistä laskettujen tunnuslukujen avulla.
Tutkimuksesta käy ilmi, että hyvä verkkokauppa on selkeä kokonaisuus, jossa on helppo asioida ja jossa tuotteiden hinta ja laatu kohtaavat. Hyvän verkkokaupan ominaisuuksia ovat myös tuotteiden nopea toimitus ja erilaiset lisäpalvelut. Tutkimuksesta selviää, että verkkokaupan perustaminen ei vaadi välttämättä niin mittavia investointeja, kuin tavallisen myymälän perustaminen. Suurimmat kulut aiheutuvat järjestelmän ylläpidosta ja tuotteiden toimittamisesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksellä on hyvät edellytykset perustaa verkkokauppa. Yrityksen taloudellinen tilanne on hyvä, liiketoiminta on kannattavaa ja se on omavarainen. Yrityksellä on tekniset valmiudet verkkokaupalle ja toimeksiantajalla on kokemusta yritystoiminnasta monen vuoden ajalta. Verkkokaupan menestymiseen vaikuttaa keskeisesti markkinoinnin onnistuminen ja kilpailijoista erottuminen. Näihin asi-oihin tulisikin kiinnittää huomiota heti alusta pitäen.