KAJAANIN NISSENIN BRÄNDI ASIAKKAAN NÄKÖKULMASTA
Mäki, Eija (2007)
Mäki, Eija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Kajaanin Nissenin brändi asiakkaan näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia,
vastaako Kajaanin Nissen ketjun asettamaa brändimielikuvaa? Jos mielikuvat eivät joltain osin vastaa
ketjun asettamaa brändimielikuvaa, on niitä asioita kehitettävä ja parannettava Kajaanin Nissenillä. Ketjun
asettamaa brändikuvaa ei ollut tarkoitus muuttaa.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin imagoa; siihen vaikuttavia tekijöitä ja sen rakentamista. Yrityksen kannalta
käsiteltiin brändin rakentamista, brändien ryhmittelyä, brändiä business-to-business kilpailussa sekä
brändikritiikkiä.
Työn empiirinen osa suoritettiin havainnoimalla 35:a asiakasta merkitsemällä heidän liikkumisensa
myymälässä havainnointilomakkeeseen sekä kyselylomakkeilla, jotka 101 asiakasta täytti myymälässä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaiden mielikuvat vastaavat ketjun asettamaa mielikuvaa. Kehysmallistoihin,
maksutapoihin ja liikkeen ulkoasuun oltiin tyytyväisiä. Osa asiakkaista ei ollut vastannut
näihin kysymyksiin ollenkaan tai kirjoitti vastaukseen, ettei tunne asiaa. Tiedottamiseen näistä asioista
kannattaa kiinnittää jatkossa huomiota. Liikkeen henkilökunta sai monessa eri vastauskohdassa kiitosta
ystävällisestä palvelusta.
Tutkimus toi esille kainuulaisten mielikuvan Kajaanin Nissenistä, joka on ensiarvoisen tärkeää kehitettäessä
Kajaanin Nisseniä entistä paremmaksi palvelevaksi optikkoliikkeesi brändin asettamien tavoitteiden
mukaisesti.
vastaako Kajaanin Nissen ketjun asettamaa brändimielikuvaa? Jos mielikuvat eivät joltain osin vastaa
ketjun asettamaa brändimielikuvaa, on niitä asioita kehitettävä ja parannettava Kajaanin Nissenillä. Ketjun
asettamaa brändikuvaa ei ollut tarkoitus muuttaa.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin imagoa; siihen vaikuttavia tekijöitä ja sen rakentamista. Yrityksen kannalta
käsiteltiin brändin rakentamista, brändien ryhmittelyä, brändiä business-to-business kilpailussa sekä
brändikritiikkiä.
Työn empiirinen osa suoritettiin havainnoimalla 35:a asiakasta merkitsemällä heidän liikkumisensa
myymälässä havainnointilomakkeeseen sekä kyselylomakkeilla, jotka 101 asiakasta täytti myymälässä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaiden mielikuvat vastaavat ketjun asettamaa mielikuvaa. Kehysmallistoihin,
maksutapoihin ja liikkeen ulkoasuun oltiin tyytyväisiä. Osa asiakkaista ei ollut vastannut
näihin kysymyksiin ollenkaan tai kirjoitti vastaukseen, ettei tunne asiaa. Tiedottamiseen näistä asioista
kannattaa kiinnittää jatkossa huomiota. Liikkeen henkilökunta sai monessa eri vastauskohdassa kiitosta
ystävällisestä palvelusta.
Tutkimus toi esille kainuulaisten mielikuvan Kajaanin Nissenistä, joka on ensiarvoisen tärkeää kehitettäessä
Kajaanin Nisseniä entistä paremmaksi palvelevaksi optikkoliikkeesi brändin asettamien tavoitteiden
mukaisesti.