YRITYKSEN INFORMAATIOJÄRJESTELMÄT STRATEGISEN JOHTAMISEN TUKENA : MYYNNIN RAPORTOINTI SMART CONTACT OY:SSÄ
Tervonen, Anne (2007)
Tervonen, Anne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041882
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan, Smart Contact Oy:n, toimeksiantojen eli myynnin raportointijärjestelmää
strategisen johtamisen apuvälineenä ja tehdä kehittämisehdotuksia tulevalle toiminnalle. Opinnäytetyö
on pohjana raportoinnin tulevalle kehittämiselle.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan sekä strategista johtamista että yrityksen informaatiotarvetta.
Strategisessa johtamisessa perehdytään strategiseen ajatteluun, strategian ohjaustasoihin ja Balanced Scorecard –
menetelmään strategisen ohjauksen ja käytäntöön viemisen välineenä. Yrityksen informaatiotarvetta lähestytään
empirian näkökulmasta. Siinä tarkastellaan mittareita, toimintolaskentaa ja sisäisen laskennan toimintoja, joihin
raportointi tuottaa informaatiota. Taloushallinnon asiantuntijoiden työtehtävien laajentuessa niissä siirrytään painottamaan
enemmän analysointia ja päätöksentekoon osallistumista. Siten osaamisen omakohtaiseen kehittämiseen
on kiinnitettävä huomiota. Tulevaisuudessa teknisen osaamisen lisäksi vaaditaan yhä enemmän kykyä ymmärtää
kokonaisuuksia ja liiketoiminnan luonnetta.
Smart Contact Oy toimii toimialalla, jossa muutokset ovat nopeita ja kilpailu kovaa. Kilpailuedun säilyttäminen
vaatii jatkuvaa seurantaa tehdyn työn tuloksista. Tulokset tulee raportoida sellaisessa muodossa, että johto pystyy
käyttämään tietoa hyväkseen. Opinnäytetyössä kuvataan yrityksen raportointiprosessi ja kuinka raportoinnin tuottamaa
tietoa käytetään hyväksi.
Kuvauksen jälkeen tehtiin ehdotus, kuinka raportointia voisi kehittää. Toteutuessaan muutos- ja kehittämisehdotukset
nopeuttavat ja yksinkertaistavat prosessia, vähentävät päällekkäistä työtä ja parantavat raportoinnin ja laskutuksen
luotettavuutta ja seurantaa. The purpose of this study commissioned by Smart Contact Oy was to illustrate how sales reporting can be a
supportive tool for strategic management. In addition, one of the main goals of this study was to create suggestions
for the company’s future operations, so this study will be the basis for the company’s reporting functions.
Both strategic management and the company’s needs for information systems are dealt with in the theory part.
In the strategic management part, strategic thinking, different levels of control strategies and the Balanced scorecard
method are studied as tools of strategic control its implementation. The company’s needs for information
are approached from the writer’s personal experience point of view. It contains various measurements, activitybased
accounting and management accounting, all getting the necessary information through reporting.
The specialists in financial administration are facing a new challenge as their jobs expand, focusing more on analyzing
and participating in the decision- making process. Therefore, self-education and taking responsibility of
one’s individual development are more and more important. In the future, technical capabilities are just one requirement.
The ability to comprehend matters from a larger point of view and knowing the basics in business in
general will be essential in the future.
Smart Contact Oy operates in a field where changes are quite sudden and the competition is very hard. Maintaining
the competitive advantage requires constant awareness of the company’s current situation and results. The
results are to be reported in such a form that they are useful for the management. The study describes the company’s
reporting process and how the information from that process has been used. After the description there is
a proposal how to develop the reporting procedure.
strategisen johtamisen apuvälineenä ja tehdä kehittämisehdotuksia tulevalle toiminnalle. Opinnäytetyö
on pohjana raportoinnin tulevalle kehittämiselle.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan sekä strategista johtamista että yrityksen informaatiotarvetta.
Strategisessa johtamisessa perehdytään strategiseen ajatteluun, strategian ohjaustasoihin ja Balanced Scorecard –
menetelmään strategisen ohjauksen ja käytäntöön viemisen välineenä. Yrityksen informaatiotarvetta lähestytään
empirian näkökulmasta. Siinä tarkastellaan mittareita, toimintolaskentaa ja sisäisen laskennan toimintoja, joihin
raportointi tuottaa informaatiota. Taloushallinnon asiantuntijoiden työtehtävien laajentuessa niissä siirrytään painottamaan
enemmän analysointia ja päätöksentekoon osallistumista. Siten osaamisen omakohtaiseen kehittämiseen
on kiinnitettävä huomiota. Tulevaisuudessa teknisen osaamisen lisäksi vaaditaan yhä enemmän kykyä ymmärtää
kokonaisuuksia ja liiketoiminnan luonnetta.
Smart Contact Oy toimii toimialalla, jossa muutokset ovat nopeita ja kilpailu kovaa. Kilpailuedun säilyttäminen
vaatii jatkuvaa seurantaa tehdyn työn tuloksista. Tulokset tulee raportoida sellaisessa muodossa, että johto pystyy
käyttämään tietoa hyväkseen. Opinnäytetyössä kuvataan yrityksen raportointiprosessi ja kuinka raportoinnin tuottamaa
tietoa käytetään hyväksi.
Kuvauksen jälkeen tehtiin ehdotus, kuinka raportointia voisi kehittää. Toteutuessaan muutos- ja kehittämisehdotukset
nopeuttavat ja yksinkertaistavat prosessia, vähentävät päällekkäistä työtä ja parantavat raportoinnin ja laskutuksen
luotettavuutta ja seurantaa.
supportive tool for strategic management. In addition, one of the main goals of this study was to create suggestions
for the company’s future operations, so this study will be the basis for the company’s reporting functions.
Both strategic management and the company’s needs for information systems are dealt with in the theory part.
In the strategic management part, strategic thinking, different levels of control strategies and the Balanced scorecard
method are studied as tools of strategic control its implementation. The company’s needs for information
are approached from the writer’s personal experience point of view. It contains various measurements, activitybased
accounting and management accounting, all getting the necessary information through reporting.
The specialists in financial administration are facing a new challenge as their jobs expand, focusing more on analyzing
and participating in the decision- making process. Therefore, self-education and taking responsibility of
one’s individual development are more and more important. In the future, technical capabilities are just one requirement.
The ability to comprehend matters from a larger point of view and knowing the basics in business in
general will be essential in the future.
Smart Contact Oy operates in a field where changes are quite sudden and the competition is very hard. Maintaining
the competitive advantage requires constant awareness of the company’s current situation and results. The
results are to be reported in such a form that they are useful for the management. The study describes the company’s
reporting process and how the information from that process has been used. After the description there is
a proposal how to develop the reporting procedure.