Myyjän opas : Case: Hyvinkään Konemyynti Oy
Heikkilä, Juho-Ville (2014)
Heikkilä, Juho-Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Hyvinkään Konemyynti Oy:lle perehdyttämisen apuvälineeksi aloittelevan myyjän opas. Oppaassa haluttiin myyntiprosessin kuvauksen yhteydessä tuoda esille kodinkonealan erityispiirteitä. Lisäksi opasta haluttiin elävöittää kertomuksilla aidoista myyntitapahtumista, ja tällä tavoin sitoa se osaksi yrityksen identiteettiä.
Yrityksessä ei aiemmin ollut myyntiprosessin osalta hyvin jäsenneltyä perehdytysmateriaalia. Olemassa oleva materiaali ei vastannut nykypäivän tarpeita ja se haluttiin saada päivitettyä. Lähteinä käytettiin henkilökohtaista myyntityötä käsittelevää kirjallisuutta ja vakituisten myyjien haastatteluja. Vanhasta materiaalista otettiin oleelliset asiat mukaan. Työn tekijä työskenteli itse aiemmin yrityksessä, joten myös hänen kokemustaan hyödynnettiin.
Myyjien haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän ja he olivat kaikki kokeneita ammattilaisia. Myyjiltä saatiin konkreettista tietoa heidän työskentelytavoistaan. Lisäksi haastatellut kertoivat vinkkejä uusille myyjille ja tarinoita onnistuneista kaupoista, joita hyödynnettiin oppaassa.
Hyvinkään Konemyynnin myyntiopas on 20-sivuinen myynnin käsikirja, jossa käydään läpi yrityksen myyntiprosessi. Oppaassa keskityttiin vain myynnilliseen puoleen.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin. Oppaaseen saatiin oikealla tavalla yhdistettyä alan kirjallisuutta, yrityksen vanhaa perehdytysmateriaalia sekä henkilökunnan hiljaista tietoa. Opas on Hyvinkään Konemyynnin näköinen ja antaa uudelle myyjälle aiempaa paremmat lähtökohdat menestyksekkään myyntityön tekemiseen.
Yrityksessä ei aiemmin ollut myyntiprosessin osalta hyvin jäsenneltyä perehdytysmateriaalia. Olemassa oleva materiaali ei vastannut nykypäivän tarpeita ja se haluttiin saada päivitettyä. Lähteinä käytettiin henkilökohtaista myyntityötä käsittelevää kirjallisuutta ja vakituisten myyjien haastatteluja. Vanhasta materiaalista otettiin oleelliset asiat mukaan. Työn tekijä työskenteli itse aiemmin yrityksessä, joten myös hänen kokemustaan hyödynnettiin.
Myyjien haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän ja he olivat kaikki kokeneita ammattilaisia. Myyjiltä saatiin konkreettista tietoa heidän työskentelytavoistaan. Lisäksi haastatellut kertoivat vinkkejä uusille myyjille ja tarinoita onnistuneista kaupoista, joita hyödynnettiin oppaassa.
Hyvinkään Konemyynnin myyntiopas on 20-sivuinen myynnin käsikirja, jossa käydään läpi yrityksen myyntiprosessi. Oppaassa keskityttiin vain myynnilliseen puoleen.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin. Oppaaseen saatiin oikealla tavalla yhdistettyä alan kirjallisuutta, yrityksen vanhaa perehdytysmateriaalia sekä henkilökunnan hiljaista tietoa. Opas on Hyvinkään Konemyynnin näköinen ja antaa uudelle myyjälle aiempaa paremmat lähtökohdat menestyksekkään myyntityön tekemiseen.