Myynninedistäminen tehtaanmyymälässä
Luhanka, Karoliina (2014)
Luhanka, Karoliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055907
Tiivistelmä
Myynninedistäminen on toimintaa, jolla pyritään lisäämään tuotteiden tai palveluiden myyntiä tietyllä lyhyellä aikavälillä. Se on moniviestinnällistä toimintaa, johon liittyy olennaisesti myös mainonta ja henkilökohtainen myyntityö. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Lumenen tehtaanmyymälään viikonloppukampanja ja tuoda uutta tehtaanmyymälän myynninedistämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään myynninedistämiseen sekä sen käytännön toteuttamisen keinoihin. Aluksi teoriaosuutta pohjustetaan kertomalla markkinointiviestinnästä yleisesti. Tämän jälkeen syvennytään mainontaan, tiedotus- ja suhdetoimintaan, henkilökohtaiseen myyntityöhön sekä myynninedistämiseen ja sen keinoihin.
Toiminnallisessa osuudessa kuvataan kampanjan suunnittelu- sekä toteutusprosessia. Siihen kuuluu lisäksi toteutuksen aikataulu, kampanjan SWOT- ja riskianalyysi sekä arviointi. Toiminnallinen osuus oli monimuotoinen prosessi, jossa myynninedistämistä ja kampanjan käytännön toteuttamista tehtaanmyymälässä pohdittiin huomioiden tavoitteet sekä yrityksen sisäiset ja ulkoiset tekijät. Kampanja oli onnistunut, koska myyntitavoitteet täyttyivät sekä myynninedistämiseen tuotiin uutta muun muassa kampanjan teemalla, lisämyyntikoulutuksella ja myyntikilpailulla. Näitä myynninedistämisen keinoja voidaan käyttää tehtaanmyymälässä myös jatkossa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään myynninedistämiseen sekä sen käytännön toteuttamisen keinoihin. Aluksi teoriaosuutta pohjustetaan kertomalla markkinointiviestinnästä yleisesti. Tämän jälkeen syvennytään mainontaan, tiedotus- ja suhdetoimintaan, henkilökohtaiseen myyntityöhön sekä myynninedistämiseen ja sen keinoihin.
Toiminnallisessa osuudessa kuvataan kampanjan suunnittelu- sekä toteutusprosessia. Siihen kuuluu lisäksi toteutuksen aikataulu, kampanjan SWOT- ja riskianalyysi sekä arviointi. Toiminnallinen osuus oli monimuotoinen prosessi, jossa myynninedistämistä ja kampanjan käytännön toteuttamista tehtaanmyymälässä pohdittiin huomioiden tavoitteet sekä yrityksen sisäiset ja ulkoiset tekijät. Kampanja oli onnistunut, koska myyntitavoitteet täyttyivät sekä myynninedistämiseen tuotiin uutta muun muassa kampanjan teemalla, lisämyyntikoulutuksella ja myyntikilpailulla. Näitä myynninedistämisen keinoja voidaan käyttää tehtaanmyymälässä myös jatkossa.