KAUPPIAAN VIRHEVASTUU KULUTTAJALLE KODINELEKTRONIIKAN KAUPASSA
Eilola, Petri; Mikkonen, Jarno (2009)
Eilola, Petri
Mikkonen, Jarno
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041880
Tiivistelmä
Kodinelektroniikan määrä suomalaisissa kotitalouksissa on kasvanut huomattavasti. Ominaisuuksien lisääntyessä
ja tekniikan kehittyessä laitteiden elinkaari on kuitenkin lyhentynyt huomattavasti. Opinnäytetyössä perehdytään
kuluttajansuojaan sekä kuluttajan oikeuksiin tilanteessa, jossa tuotteessa ilmenee virhe. Tarkemmin opinnäytetyö
käsittelee kauppiaan virhevastuuta sekä tuo esille niin kauppiaan kuin kuluttajan oikeudet sekä velvollisuudet
kaupantekotilanteessa ja sen jälkeen. Opinnäytetyössä eritellään milloin tavarassa on virhe ja milloin kuluttaja voi
hakea kauppiaalta virheen oikaisua.
Työssä käydään läpi, miten tulee toimia laitteen rikkoutuessa tai muun virheen ilmaantuessa sekä tuodaan esiin
kuluttajaviranomaisten ohjeet eri tilanteisiin. Opinnäytetyö sivuaa myös tilanteita kun tuote on ostettu ulkomailta
sekä tutustuttaa kuluttajariitalautakunnan tekemiin päätöksiin ja suosituksiin. Opinnäytetyö käy läpi myös lyhyesti
takuuehtoja sekä takuun ja virhevastuun yhteneväisyyksiä sekä eroavaisuuksia.
Aiheeseen on perehdytty tutkimalla aihepiiriä käsittelevää kirjallisuutta sekä myös useita kuluttajariitalautakunnan
käsittelemiä tapauksia. Opinnäytetyöhön valitut esimerkkitapaukset on pyritty valitsemaan mahdollisimman
monipuolisesti. Tapauksissa käsitellään erilaisia riitatilanteita sekä tuodaan esiin molempien osapuolien näkemyksiä
tilanteesta.
ja tekniikan kehittyessä laitteiden elinkaari on kuitenkin lyhentynyt huomattavasti. Opinnäytetyössä perehdytään
kuluttajansuojaan sekä kuluttajan oikeuksiin tilanteessa, jossa tuotteessa ilmenee virhe. Tarkemmin opinnäytetyö
käsittelee kauppiaan virhevastuuta sekä tuo esille niin kauppiaan kuin kuluttajan oikeudet sekä velvollisuudet
kaupantekotilanteessa ja sen jälkeen. Opinnäytetyössä eritellään milloin tavarassa on virhe ja milloin kuluttaja voi
hakea kauppiaalta virheen oikaisua.
Työssä käydään läpi, miten tulee toimia laitteen rikkoutuessa tai muun virheen ilmaantuessa sekä tuodaan esiin
kuluttajaviranomaisten ohjeet eri tilanteisiin. Opinnäytetyö sivuaa myös tilanteita kun tuote on ostettu ulkomailta
sekä tutustuttaa kuluttajariitalautakunnan tekemiin päätöksiin ja suosituksiin. Opinnäytetyö käy läpi myös lyhyesti
takuuehtoja sekä takuun ja virhevastuun yhteneväisyyksiä sekä eroavaisuuksia.
Aiheeseen on perehdytty tutkimalla aihepiiriä käsittelevää kirjallisuutta sekä myös useita kuluttajariitalautakunnan
käsittelemiä tapauksia. Opinnäytetyöhön valitut esimerkkitapaukset on pyritty valitsemaan mahdollisimman
monipuolisesti. Tapauksissa käsitellään erilaisia riitatilanteita sekä tuodaan esiin molempien osapuolien näkemyksiä
tilanteesta.