Ideasta palvelutuotteeksi : asiakaslähtöisen tapahtumakonseptin luominen
Grönlund, Niko; Kujansuu, Sampo (2014)
Grönlund, Niko
Kujansuu, Sampo
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076277
Tiivistelmä
S/S Bore on Turun aurajokirannassa sijaitseva vanha risteilyalus, joka on entisöity alkuperäiseen ulkoasuunsa ja sen nykyään se tarjoaa majoitus- ja ravintolapalveluja historiallisessa miljöössä. S/S Boren ravintolatiloja hallinnoiva Pitopalvelu Maijalaine Oy vastaa laivan ravintolatoiminnasta ja kesällä 2013 yrityksen hallintaan siirtyi laivan viidennellä kannella sijaitseva Manöver & Anchor Bar-ravintolatila.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ravintolatilaan uudenlainen asiakaslähtöinen tapahtumakonsepti. Tapahtumakonseptia luodessa tavoitteena oli tunnistaa potentiaaliset asiakassegmentit ja luoda palvelutuote näiden segmenttien tarpeisiin, sekä toisaalta pyrkiä löytämään oikeanlaiset markkinoinnilliset keinot ja kanavat asiakkaiden tavoittamiseksi.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta: palvelukonseptin tuotekehitystä käsittelevästä osiosta, sekä markkinointiin liittyvästä osiosta. Tuotekehitysosiossa käsitellään tapahtuman luomista uuden palvelun kehitysprosessi-mallia hyödyntäen. Markkinointiosiossa selvitetään markkinoinnillisiin ratkaisuihin vaikuttavia tekijöitä, joiden pohjalta tapahtumakonseptille luodaan alustava markkinointistrategia.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Pitopalvelu Maijalaine Oy saa ehdotuksen tapahtumakonseptin luomisesta ja siitä mitä seikkoja tulisi ottaa huomioon suunniteltaessa uudenlaista liiketoimintaa ravintolatilaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ravintolatilaan uudenlainen asiakaslähtöinen tapahtumakonsepti. Tapahtumakonseptia luodessa tavoitteena oli tunnistaa potentiaaliset asiakassegmentit ja luoda palvelutuote näiden segmenttien tarpeisiin, sekä toisaalta pyrkiä löytämään oikeanlaiset markkinoinnilliset keinot ja kanavat asiakkaiden tavoittamiseksi.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta: palvelukonseptin tuotekehitystä käsittelevästä osiosta, sekä markkinointiin liittyvästä osiosta. Tuotekehitysosiossa käsitellään tapahtuman luomista uuden palvelun kehitysprosessi-mallia hyödyntäen. Markkinointiosiossa selvitetään markkinoinnillisiin ratkaisuihin vaikuttavia tekijöitä, joiden pohjalta tapahtumakonseptille luodaan alustava markkinointistrategia.
Tämän opinnäytetyön tuloksena Pitopalvelu Maijalaine Oy saa ehdotuksen tapahtumakonseptin luomisesta ja siitä mitä seikkoja tulisi ottaa huomioon suunniteltaessa uudenlaista liiketoimintaa ravintolatilaan.