Varhaista vuorovaikutusta tukevien ohjaustuokioiden järjestäminen Järvenpään sosiaalisairaalan perhekuntoutusosastolla
Suvanto, Rina; Rokosa, Henna (2014)
Suvanto, Rina
Rokosa, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea päihderiippuvaisten vanhempien ja heidän lastensa varhaista vuorovaikutusta kolmen ohjaustuokion avulla Järvenpään sosiaalisairaalan perhekuntoutusosastolla. Järvenpään sosiaalisairaala on A-klinikkasäätiön ainoa riippuvuusongelmien hoitoon erikoistunut sairaala Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin osana POKE-hanketta, joka on Laurea-ammattikorkeakoulun sekä Järvenpään sosiaalisairaalan yhteinen hanke. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää vanhempien arjessa selviytymistaitoja, jotta he pystyvät huomioimaan lastensa tarpeet ja edistämään heidän hyvinvointiaan. Tavoitteena oli myös vahvistaa vanhempien positiivista kokemusta lapsestaan sekä itsestään vanhempina. Opinnäytetyöntekijöiden tavoitteena oli saada tietoa ja uusia käytännön kokemuksia varhaisesta vuorovaikutuksesta ja ohjauksesta sekä esittää Järvenpään sosiaalisairaalalle uusia toimintatapoja varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseksi. Ensimmäisellä ohjaustuokiolla tavoiteltiin avointa keskustelua ja hyvän ilmapiirin syntymistä. Toisen ohjaustuokion tavoitteena oli saada vanhemmat pohtimaan omaa vanhemmuuttaan ja suhdettaan lapseensa. Kolmannen ohjaustuokion tavoitteena oli antaa konkreettisia keinoja ja neuvoja arkisiin vuorovaikutustilanteisiin. Tuokioiden aiheina olivat varhainen vuorovaikutus, vanhemmuus sekä leikki. Aiheet suunniteltiin perheosaston tarpeiden mukaisesti. Ohjaustuokioiden hyödyllisyyttä arvioitiin asiakkaiden ja työntekijöiden palautteilla sekä itsearvioinnilla.
Opinnäytetyön ohjaustuokioissa käytettiin voimaannuttavaa ryhmänohjausta hyödyntäen toiminnallisia menetelmiä kuten tutustumis- ja rentoutumisharjoitusta, vanhemmuuskortteja sekä vauvan tarvekarttaa. Palautekyselyiden mukaan asiakkaat pitivät ohjaustuokioiden ilmapiiriä positiivisena ja kokivat saaneensa tarpeellista tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta ja tukea lapsensa kanssa elämiseen kunnioittaen ja arvostaen. Työntekijöiden palautteiden perusteella asiakkaat saivat tuokioiden aikana ajatuksia, joiden kautta nämä alkoivat pohtia omaa vanhemmuuttaan konkreettisesti. Opinnäytetyöntekijät kokivat ohjaustuokiot onnistuneiksi ja asetetut tavoitteet täyttyivät. Aiheet herättivät avointa keskustelua ja vanhemmat alkoivat pohtia vuorovaikutuksen tärkeyttä. Ohjaustuokioiden pitäminen antoi opinnäytetyöntekijöille paljon arvokasta tietoa ja kokemusta ryhmänohjauksesta. Opinnäytetyöntekijät saivat myös kokemusta päihteitä käyttävistä perheistä sekä heidän kanssa työskentelystä.
Opinnäytetyön ohjaustuokioissa käytettiin voimaannuttavaa ryhmänohjausta hyödyntäen toiminnallisia menetelmiä kuten tutustumis- ja rentoutumisharjoitusta, vanhemmuuskortteja sekä vauvan tarvekarttaa. Palautekyselyiden mukaan asiakkaat pitivät ohjaustuokioiden ilmapiiriä positiivisena ja kokivat saaneensa tarpeellista tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta ja tukea lapsensa kanssa elämiseen kunnioittaen ja arvostaen. Työntekijöiden palautteiden perusteella asiakkaat saivat tuokioiden aikana ajatuksia, joiden kautta nämä alkoivat pohtia omaa vanhemmuuttaan konkreettisesti. Opinnäytetyöntekijät kokivat ohjaustuokiot onnistuneiksi ja asetetut tavoitteet täyttyivät. Aiheet herättivät avointa keskustelua ja vanhemmat alkoivat pohtia vuorovaikutuksen tärkeyttä. Ohjaustuokioiden pitäminen antoi opinnäytetyöntekijöille paljon arvokasta tietoa ja kokemusta ryhmänohjauksesta. Opinnäytetyöntekijät saivat myös kokemusta päihteitä käyttävistä perheistä sekä heidän kanssa työskentelystä.