Turvallisuus osana laatua Iso - Syötteen rinnekeskuksessa
Pyttynen, Markus (2008)
Pyttynen, Markus
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092046
Tiivistelmä
Turvallisuuden rooli osana laadukasta palvelua rinnekeskuksissa on lisääntymässä koko ajan. Nykyaikaiset vaatimukset
viranomaisten ja asiakkaiden tahoilta velvoittavat yrityksiä panostamaan palveluidensa turvallisuuteen yhä
enemmän. Yritysten on toimintojaan suunniteltaessa otettava huomioon lukuisia seikkoja turvallisuuteen liittyen
ja sitä kautta pyrittävä luomaan turvallisia ja laadukkaita palveluita.
Hiihtokeskus Iso – Syötteen rinneturvallisuus on saatu kiitettävälle tasolle. Rinteiden turvallisuus on asia, johon
on kiinnitettävä paljon huomiota ja sen tulee ehdottomasti olla kunnossa. Turvallisen palvelun kehittäminen vaatii
jatkuvaa toimintojen tarkkailua sekä analysointia.
Turvallisuuden analysointia ja tarkkailua suoritettiin käytännössä työskentelemällä hiihtokeskus Iso – Syötteellä
erilaisissa työtehtävissä. Henkilökunnalle tehty kysely turvallisuuteen liittyen oli myös osa opinnäytetyötä. Työn
kautta pystyi tarkkailemaan varsin läheltä kaikkea toimintaa ja se auttoi hahmottamaan paremmin kokonaisuutta
turvallisuuteen liittyen. Näiden menetelmien avulla pystyi saamaan hyvän käsityksen yrityksen sen hetkisestä tilasta
turvallisuuden osalta ja pystyttiin tekemään kattavia johtopäätöksiä..
Turvallisuus Iso – Syötteen palveluissa on hyvin hallinnassa. Käytännön toimet turvallisuuteen liittyen on tehty
hyvin ja turvallista toimintaa pyritään edistämään suunnittelemalla ja analysoimalla toimintoja. Havaittavissa oli
kuitenkin, että turvallisuuteen käytännön tasolla eivät kaikki työntekijät kiinnitä riittävän paljon huomiota. Työntekijöiden
asenteet työtä kohtaan voivat vaihdella hyvin paljon ja sitä kautta jotkin asiat voivat jäädä vähemmälle
huomiolle.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että henkilöstö kaipaisi enemmän perehdytystä ja koulutusta työtehtäviinsä. Nykyinen
käytäntö, jossa uudet työntekijät opastetaan henkilökohtaisesti työtehtäviinsä, ei heidän mielestään ole riittävä.
Tutkimuksen mukaan olisi tarvetta järjestää erityinen perehdytys- ja turvallisuuskoulutus, jossa käytäisiin tarkasti
läpi yrityksen eri toimintoja. Tämän kaltainen koulutus tullaan järjestämään tulevaisuudessa joka kausi, joten havaittavissa
on selvää kehitystä siltä osin. Yrityksessä panostetaan turvallisten ja laadukkaiden palveluiden tuottamiseen
todella paljon ja myös asiakkaiden uskotaan huomaavan tämän.
viranomaisten ja asiakkaiden tahoilta velvoittavat yrityksiä panostamaan palveluidensa turvallisuuteen yhä
enemmän. Yritysten on toimintojaan suunniteltaessa otettava huomioon lukuisia seikkoja turvallisuuteen liittyen
ja sitä kautta pyrittävä luomaan turvallisia ja laadukkaita palveluita.
Hiihtokeskus Iso – Syötteen rinneturvallisuus on saatu kiitettävälle tasolle. Rinteiden turvallisuus on asia, johon
on kiinnitettävä paljon huomiota ja sen tulee ehdottomasti olla kunnossa. Turvallisen palvelun kehittäminen vaatii
jatkuvaa toimintojen tarkkailua sekä analysointia.
Turvallisuuden analysointia ja tarkkailua suoritettiin käytännössä työskentelemällä hiihtokeskus Iso – Syötteellä
erilaisissa työtehtävissä. Henkilökunnalle tehty kysely turvallisuuteen liittyen oli myös osa opinnäytetyötä. Työn
kautta pystyi tarkkailemaan varsin läheltä kaikkea toimintaa ja se auttoi hahmottamaan paremmin kokonaisuutta
turvallisuuteen liittyen. Näiden menetelmien avulla pystyi saamaan hyvän käsityksen yrityksen sen hetkisestä tilasta
turvallisuuden osalta ja pystyttiin tekemään kattavia johtopäätöksiä..
Turvallisuus Iso – Syötteen palveluissa on hyvin hallinnassa. Käytännön toimet turvallisuuteen liittyen on tehty
hyvin ja turvallista toimintaa pyritään edistämään suunnittelemalla ja analysoimalla toimintoja. Havaittavissa oli
kuitenkin, että turvallisuuteen käytännön tasolla eivät kaikki työntekijät kiinnitä riittävän paljon huomiota. Työntekijöiden
asenteet työtä kohtaan voivat vaihdella hyvin paljon ja sitä kautta jotkin asiat voivat jäädä vähemmälle
huomiolle.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että henkilöstö kaipaisi enemmän perehdytystä ja koulutusta työtehtäviinsä. Nykyinen
käytäntö, jossa uudet työntekijät opastetaan henkilökohtaisesti työtehtäviinsä, ei heidän mielestään ole riittävä.
Tutkimuksen mukaan olisi tarvetta järjestää erityinen perehdytys- ja turvallisuuskoulutus, jossa käytäisiin tarkasti
läpi yrityksen eri toimintoja. Tämän kaltainen koulutus tullaan järjestämään tulevaisuudessa joka kausi, joten havaittavissa
on selvää kehitystä siltä osin. Yrityksessä panostetaan turvallisten ja laadukkaiden palveluiden tuottamiseen
todella paljon ja myös asiakkaiden uskotaan huomaavan tämän.