Aktiiviset eläkeläiset sähköisten matkailupalvelujen käyttäjinä : Koettu arvo matkailusivuilla
Riihinen, Annina (2014)
Riihinen, Annina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076313
Tiivistelmä
Opinnäytetyö yhdistää kaksi ajankohtaista aihetta matkailualalla: ikääntyvät matkailijat kohderyhmänä ja palveluiden sähköistyminen. Työn toimeksiantajana toimi Itä-Suomen yliopistoon kuuluva Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos, jolle kerättiin opinnäytetyön myötä asiakastutkimustietoa ikääntyvistä matkailijoista erityisesti matkailusivujen käyttäjinä. Työn tavoite oli selvittää kohderyhmän tottumuksia ja kulutusarvoja matkailusivujen käytössä matkan eri vaiheissa. Lisäksi etsittiin vastausta siihen, miten kohderyhmän asiointikokemusta matkailusivuilla voitaisiin parantaa.
Teoriapohjana kulutusarvojen selvittelyssä käytettiin Morris Holbrookin kuluttaja-arvotypologiaa (1999). Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, ja aineisto kerättiin lähinnä teemahaastatteluin. Lisäksi käytettiin käyttötutkimus- ja havainnointimenetelmiä. Tutkimukseen osallistui yhdeksän 61–78-vuotiasta eläkeläistä, joille asiointi matkailusivuilla oli ennestään tuttua ainakin jonkin verran.
Tulokset kohderyhmän matkailutottumuksista vahvistivat suurelta osin aiempien tutkimusten tuloksia ja suurin eroavaisuus oli kohderyhmän suhtautumisessa sähköisiin palveluihin. Etenkin työelämässä internetiin tottuneet eläkeläiset olivat tyytyväisiä sähköiseen asiointiin (matkailusivuilla) ja sen tuomiin hyötyihin sekä suhtautuivat melko avoimesti kehittyvään teknologiaan. Matkailuun liittyvä sähköinen asiointi hoidettiin lähinnä tietokoneella kotona, ja matkailusivuja käytettiin erityisesti ennen matkaa. Matkan eri vaiheet olivat täynnä yksilöllisyyteen ja mielihyvään pyrkiviä valintoja, mutta internetasiointi nähtiin enemmän käytännön arvoa tuovana työkaluna yksilöllisten valintojen saavuttamisessa kuin elämyksenä itsessään.
Tulevaisuudessa tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä voitaisiin testata ja kehittää, sekä soveltaa matkailualan toimijoiden liiketoimintaan ja tutkimukseen.
Teoriapohjana kulutusarvojen selvittelyssä käytettiin Morris Holbrookin kuluttaja-arvotypologiaa (1999). Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, ja aineisto kerättiin lähinnä teemahaastatteluin. Lisäksi käytettiin käyttötutkimus- ja havainnointimenetelmiä. Tutkimukseen osallistui yhdeksän 61–78-vuotiasta eläkeläistä, joille asiointi matkailusivuilla oli ennestään tuttua ainakin jonkin verran.
Tulokset kohderyhmän matkailutottumuksista vahvistivat suurelta osin aiempien tutkimusten tuloksia ja suurin eroavaisuus oli kohderyhmän suhtautumisessa sähköisiin palveluihin. Etenkin työelämässä internetiin tottuneet eläkeläiset olivat tyytyväisiä sähköiseen asiointiin (matkailusivuilla) ja sen tuomiin hyötyihin sekä suhtautuivat melko avoimesti kehittyvään teknologiaan. Matkailuun liittyvä sähköinen asiointi hoidettiin lähinnä tietokoneella kotona, ja matkailusivuja käytettiin erityisesti ennen matkaa. Matkan eri vaiheet olivat täynnä yksilöllisyyteen ja mielihyvään pyrkiviä valintoja, mutta internetasiointi nähtiin enemmän käytännön arvoa tuovana työkaluna yksilöllisten valintojen saavuttamisessa kuin elämyksenä itsessään.
Tulevaisuudessa tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä voitaisiin testata ja kehittää, sekä soveltaa matkailualan toimijoiden liiketoimintaan ja tutkimukseen.