Markkinointisuunnitelma Vantaan kaupungin infochat-palvelulle
Pajala, Sari (2014)
Pajala, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086475
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja on Vantaan kaupungin Kuntalaispalveluiden toimiala, joka järjestää kuntalaisille asiointi- ja neuvontapalveluita. Vantaan yhteispalvelu toteuttaa kuntalaisten yleisneuvonnan asiakaspalvelua. Vantaan yhteispalvelu ja ESR-rahoitteinen Reaaliaikaista neuvontaa Click-projekti tuovat asiakaspalveluun uuden verkkopalvelun. Uusi verkkopalvelu on pikaviestinohjelmalla toteutettava maahanmuuttajien neuvonta. Projekti yhdistää pääkaupunkiseudun yleisneuvonnan eli pikaviestinpalvelun järjestävät yhteistyössä Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupungit.
Tämä uusi asiakaspalvelukanava tarvitsee lanseerauksen tueksi markkinointiviestintää, siksi tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena tehtiin verkkopalvelun markkinointisuunnitelma. Kunnan uuden verkkopalvelun markkinointi toisille julkiselle sektorin toimijoille, maahanmuuttajille, kolmannelle sektorille ja samalla poikkihallinnollisesti kaupungin oman organisaation sisällä on vaikeaa, mutta mahdollista, kuten tämän työn omasta kyselystä ja kohderyhmistä tehdyistä julkisista tilastotutkimuksista kävivät ilmi.
Markkinointisuunnitelmasta tuli johdonmukainen ja selkeä. Uuden pikaviestinpalvelun markkinointisuunnitelman toimenpiteet ovat realistisia ja toteuttamiskelpoisia. Suunnitelma on tehty huomioiden käytettävissä olevat niukat resurssit. Suunnitelmassa on noudatettu Vantaan kaupungin tiedotuksesta annettuja yleisohjeita. Suunnitelmassa on huomioitu ESR-projekteille annetut tiedotusohjeet ja Valtiovarainministeriön yhteispalveluille ohjeistamat viestinnän periaatteet.
Tämä työ osoittaa, miten kunta hyötyy markkinoinnista verkostomaisesti eli toimien yhteistyössä toisten julkisen sektorin edustajien ja toisien saman maantieteellisen alueen kuntien kanssa ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Kun markkinointia lisäksi toteutetaan monikanavaisesti eli digitaalista mediaa, printti- ja kasvokkainviestintää yhdistelemällä, tavoitetaan menestyksekkäästi palvelun kohderyhmät.
Tämä uusi asiakaspalvelukanava tarvitsee lanseerauksen tueksi markkinointiviestintää, siksi tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena tehtiin verkkopalvelun markkinointisuunnitelma. Kunnan uuden verkkopalvelun markkinointi toisille julkiselle sektorin toimijoille, maahanmuuttajille, kolmannelle sektorille ja samalla poikkihallinnollisesti kaupungin oman organisaation sisällä on vaikeaa, mutta mahdollista, kuten tämän työn omasta kyselystä ja kohderyhmistä tehdyistä julkisista tilastotutkimuksista kävivät ilmi.
Markkinointisuunnitelmasta tuli johdonmukainen ja selkeä. Uuden pikaviestinpalvelun markkinointisuunnitelman toimenpiteet ovat realistisia ja toteuttamiskelpoisia. Suunnitelma on tehty huomioiden käytettävissä olevat niukat resurssit. Suunnitelmassa on noudatettu Vantaan kaupungin tiedotuksesta annettuja yleisohjeita. Suunnitelmassa on huomioitu ESR-projekteille annetut tiedotusohjeet ja Valtiovarainministeriön yhteispalveluille ohjeistamat viestinnän periaatteet.
Tämä työ osoittaa, miten kunta hyötyy markkinoinnista verkostomaisesti eli toimien yhteistyössä toisten julkisen sektorin edustajien ja toisien saman maantieteellisen alueen kuntien kanssa ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Kun markkinointia lisäksi toteutetaan monikanavaisesti eli digitaalista mediaa, printti- ja kasvokkainviestintää yhdistelemällä, tavoitetaan menestyksekkäästi palvelun kohderyhmät.