Sisällöntuotannon menetelmiä 3D-peliympäristöön
Siltakorpi, Niko (2014)
Siltakorpi, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086498
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää sisällöntuotannon menetelmiä ja prosesseja 3D-peliympäristöön. Menetelmien ja prosessien kehittämisessä keskityttiin ensisijaisesti 3D-peliympäristössä toimivien 3D-mallien ja 360°-panoraamakuvien tuotantomenetelmiin.
Työn tavoitteena oli tutkia erilaisia tuotantomenetelmiä, jotka voisivat tehostaa ja nopeuttaa 3D-mallien tuotantoa. 360°-panoraamakuvien tuotannossa tärkein tavoite oli kehittää toimiva tuotantoprosessi, jolla 360°-panoraamakuvia pystyisi tuottamaan käytettäväksi 3D-peliympäristössä.
3D-mallien tuotannon tehostamiseen ja nopeuttamiseen etsittiin erilaisia ratkaisuja ohjelmista, jotka pystyvät tuottamaan 3D-malleja valokuvien avulla ja 3D-skannaamalla. Pyrkimyksenä oli löytää edullinen ratkaisu, jonka avulla pystyttäisiin tuottamaan laadukas 3D-malli mahdollisimman nopeasti. 360°-panoraamakuvien tuotantoprosessin kehitykseen kuului oikean valokuvaustekniikan löytäminen, 360°-panoraamakuvan tuottaminen valokuvista ja toimivan käyttötavan löytäminen 3D-peliympäristössä.
Tutkimuksista ja kokeiluista huolimatta 3D-peliympäristöön tarkoitettujen 3D-mallien tuotantomenetelmään ei löydetty täysin tavoiteltua ratkaisua. 3D-mallinnusohjelmistoilla työskentely todettiin tehokkaimmaksi ja laadukkaimmaksi tavaksi tuottaa 3D-malleja 3D-peliympäristöön. 360°-panoraamakuvien tuotantoon kehitetty tuotantoprosessi täytti tavoit-teet ja vaatimukset, kun oikeat tuotantotavat, laitteet ja ohjelmat löytyivät.
3D-mallien tuotannon tehostamiseen ja nopeuttamiseen voitaisiin löytää ratkaisuja ammattikäyttöön tarkoitetuista ohjelmistoista ja kehittyneimmistä laitteista, jotka pystyisivät vähentämään käyttäjän roolia 3D-mallinnuksessa. 360°-panoraamakuvien tuottamiseen on kehitetty useita toimivia ja helppokäyttöisiä ratkaisuja, mutta tulevaisuudessa kehitetään varmasti vielä edullisempia, helpompia ja laadukkaampia ratkaisuja.
Työn tavoitteena oli tutkia erilaisia tuotantomenetelmiä, jotka voisivat tehostaa ja nopeuttaa 3D-mallien tuotantoa. 360°-panoraamakuvien tuotannossa tärkein tavoite oli kehittää toimiva tuotantoprosessi, jolla 360°-panoraamakuvia pystyisi tuottamaan käytettäväksi 3D-peliympäristössä.
3D-mallien tuotannon tehostamiseen ja nopeuttamiseen etsittiin erilaisia ratkaisuja ohjelmista, jotka pystyvät tuottamaan 3D-malleja valokuvien avulla ja 3D-skannaamalla. Pyrkimyksenä oli löytää edullinen ratkaisu, jonka avulla pystyttäisiin tuottamaan laadukas 3D-malli mahdollisimman nopeasti. 360°-panoraamakuvien tuotantoprosessin kehitykseen kuului oikean valokuvaustekniikan löytäminen, 360°-panoraamakuvan tuottaminen valokuvista ja toimivan käyttötavan löytäminen 3D-peliympäristössä.
Tutkimuksista ja kokeiluista huolimatta 3D-peliympäristöön tarkoitettujen 3D-mallien tuotantomenetelmään ei löydetty täysin tavoiteltua ratkaisua. 3D-mallinnusohjelmistoilla työskentely todettiin tehokkaimmaksi ja laadukkaimmaksi tavaksi tuottaa 3D-malleja 3D-peliympäristöön. 360°-panoraamakuvien tuotantoon kehitetty tuotantoprosessi täytti tavoit-teet ja vaatimukset, kun oikeat tuotantotavat, laitteet ja ohjelmat löytyivät.
3D-mallien tuotannon tehostamiseen ja nopeuttamiseen voitaisiin löytää ratkaisuja ammattikäyttöön tarkoitetuista ohjelmistoista ja kehittyneimmistä laitteista, jotka pystyisivät vähentämään käyttäjän roolia 3D-mallinnuksessa. 360°-panoraamakuvien tuottamiseen on kehitetty useita toimivia ja helppokäyttöisiä ratkaisuja, mutta tulevaisuudessa kehitetään varmasti vielä edullisempia, helpompia ja laadukkaampia ratkaisuja.