Sujuva päivittäinen johtaminen
Åvist, Matti (2014)
Åvist, Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086510
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tilasi VR-Yhtymä Oy. Työn tarkoituksena on tehdä yhteenveto Ilmalan varikon päivittäisestä johtamisesta lean-metodein. VR-yhtymä Oy on nimennyt käytössään olevat lean-menetelmät Sujuva-nimellä.
Ilmalan varikko on Suomen suurin junia huoltava ja korjaava junavarikko. Varikolla on vastuullaan suuri osa kaukojunaliikenteestä, henkilöjunien huolloista sekä koko Helsingin lähiliikenteen kalusto.
Insinöörityössä tarkastellaan teoriaa siitä, miten lean-johtamista harjoitetaan ja kehitetään, sekä kuinka motivoida alaisia. Lopuksi on yhteenveto ja pohdintaa siitä miten tämä teoria toimii käytännössä. Insinöörityössä tarkastellaan myös, kuinka päivittäisen johtamisen tauluilla pystytään tehostamaan johtamista sekä tuotantoa.
Päivittäisen johtamisen kehityksellä pyritään parantamaan VR:n tuotantoa ja viestintää. Johtamisen kehittäminen on haasteena suuri, mutta tärkeä. Toiminnan laajuudesta johtuen on mahdollista synnyttää suuria määriä hukkaa, mikäli sitä ei löydetä ja siihen puututa.
Päivittäisellä johtamisella sekä sen kehittämisellä pyritään myös parantamaan työturvallisuutta ja työmukavuutta. Turvallisuus on tietenkin tärkein prioriteetti, josta ei missään nimessä saa joustaa. On kuitenki huomattava, että useat parannukset lisäävät sekä tuotannon tehokkuutta, työmukavuutta että turvallisuutta.
Insinöörityön lopputuloksena on paketti teoriaa lean-johtamisesta, sekä yhteenveto siitä, mihin tilanteeseen Ilmalan varikolla on päästy vuoden 2013 kesään mennessä päivittäisen johtamisen suhteen.
Ilmalan varikko on Suomen suurin junia huoltava ja korjaava junavarikko. Varikolla on vastuullaan suuri osa kaukojunaliikenteestä, henkilöjunien huolloista sekä koko Helsingin lähiliikenteen kalusto.
Insinöörityössä tarkastellaan teoriaa siitä, miten lean-johtamista harjoitetaan ja kehitetään, sekä kuinka motivoida alaisia. Lopuksi on yhteenveto ja pohdintaa siitä miten tämä teoria toimii käytännössä. Insinöörityössä tarkastellaan myös, kuinka päivittäisen johtamisen tauluilla pystytään tehostamaan johtamista sekä tuotantoa.
Päivittäisen johtamisen kehityksellä pyritään parantamaan VR:n tuotantoa ja viestintää. Johtamisen kehittäminen on haasteena suuri, mutta tärkeä. Toiminnan laajuudesta johtuen on mahdollista synnyttää suuria määriä hukkaa, mikäli sitä ei löydetä ja siihen puututa.
Päivittäisellä johtamisella sekä sen kehittämisellä pyritään myös parantamaan työturvallisuutta ja työmukavuutta. Turvallisuus on tietenkin tärkein prioriteetti, josta ei missään nimessä saa joustaa. On kuitenki huomattava, että useat parannukset lisäävät sekä tuotannon tehokkuutta, työmukavuutta että turvallisuutta.
Insinöörityön lopputuloksena on paketti teoriaa lean-johtamisesta, sekä yhteenveto siitä, mihin tilanteeseen Ilmalan varikolla on päästy vuoden 2013 kesään mennessä päivittäisen johtamisen suhteen.