Valokuvin toteutettu teosvaihto : Tutkimus menetelmän käytöstä nuorten mielenterveyskuntoutujien työpajassa
Mattila, Päivi (2014)
Mattila, Päivi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096795
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyi valokuvin toteutetun teosvaihtomenetelmän tutkimiseen Leikkiväki ry:n Klemmari-työpajassa. Työpajan nuorista muodostuneet teosvaihtoparit toteuttivat teosvaihtomenetelmää aikavälillä 15.1.–19.2.2014. Leikkiväki ry on kolmannen sektorin toimija, joka tarjoaa nuorille mielenterveyskuntoutujille taidepainotteista työpajatoimintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia menetelmän tarjoamia mahdollisuuksia, heikkouksia ja kehittämiskohteita mielenterveyskuntoutujien kanssa käytettäväksi.
Teosvaihtomenetelmästä ei ole aikaisemmin julkaistu lainkaan tutkimus- tai teoreettista tietoa, etenkään terapeuttisessa kontekstissa. Taustateorioiksi on täten sovellettu luovan toiminnan vaikutuksia sekä ryhmään kuulumisen merkityksiä kuntoutuksessa, sitoen ne yhteen teosvaihdossa muodostuvan kolmiosuhteen avulla. Koska kyseisen tutkimuksen keskiössä oleva teosvaihtoprosessi on toteutettu valokuvauksen avulla, on myös terapeuttisen valokuvauksen taustalla olevat näkökulmat otettu huomioon.
Tutkimus on toteutettu fenomenologisen tutkimusotteen mukaisesti. Pääsääntöinen aineisto on kerätty toteutuksen aikana tapahtuneen havainnoinnin ja osallistujille toteutettujen haastattelujen avulla.
Teosvaihtoon osallistuneet nuoret kokivat menetelmän mielenkiintoiseksi, jonka suurin anti oli valokuvaukseen säännöllisesti ryhtyminen. Teosvaihto tarjosi mahdollisuuksia myös oman luovuuden kehittämiseen, itseilmaisuun ja vuorovaikutukseen. Menetelmän heikkoutena oli parityön haavoittuvaisuus ja ohjauksen suurempi tarve kuvien äärellä käytävään keskusteluun. Nämä olivat myös keskiössä menetelmän kehitystarpeiden pohdinnassa.
Teosvaihtomenetelmästä ei ole aikaisemmin julkaistu lainkaan tutkimus- tai teoreettista tietoa, etenkään terapeuttisessa kontekstissa. Taustateorioiksi on täten sovellettu luovan toiminnan vaikutuksia sekä ryhmään kuulumisen merkityksiä kuntoutuksessa, sitoen ne yhteen teosvaihdossa muodostuvan kolmiosuhteen avulla. Koska kyseisen tutkimuksen keskiössä oleva teosvaihtoprosessi on toteutettu valokuvauksen avulla, on myös terapeuttisen valokuvauksen taustalla olevat näkökulmat otettu huomioon.
Tutkimus on toteutettu fenomenologisen tutkimusotteen mukaisesti. Pääsääntöinen aineisto on kerätty toteutuksen aikana tapahtuneen havainnoinnin ja osallistujille toteutettujen haastattelujen avulla.
Teosvaihtoon osallistuneet nuoret kokivat menetelmän mielenkiintoiseksi, jonka suurin anti oli valokuvaukseen säännöllisesti ryhtyminen. Teosvaihto tarjosi mahdollisuuksia myös oman luovuuden kehittämiseen, itseilmaisuun ja vuorovaikutukseen. Menetelmän heikkoutena oli parityön haavoittuvaisuus ja ohjauksen suurempi tarve kuvien äärellä käytävään keskusteluun. Nämä olivat myös keskiössä menetelmän kehitystarpeiden pohdinnassa.