Nuoret ilmastokasvatusta kehittämässä -hanke. : Ilmastokasvatuksen opetuspaketin kehittäminen yläkouluille
Vanhatalo, Antti (2014)
Vanhatalo, Antti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096798
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella yläkoulun ilmastokasvatuksen opetuspaketti ja tarkastella suunnittelun tuloksia. Työn toimeksiantajana toimi Nuorten Akatemia. Työ tehtiin Nuoret ilmastokasvatusta kehittämässä -hankkeessa. Opetuspaketin kehittäminen oli osa Kaupunkiviljely ja ilmastonmuutos opetuspaketin jatkokehittämistyötä. Opetuspaketti keskittyi koulupuutarhan perustamisen taustatekijöihin. Opetuspaketin testauksen kautta haettiin myös vastauksia yläkoulun ilmastokasvatuksen vaatimuksiin. Suunnittelu tapahtui jatkuvan parantamisen mallin mukaisesti.
Työn teoriana käytettiin ympäristökasvatuksen malleja ja siirtymäliikkeen toimintamenetelmiä. Opetuspaketissa sovellettiin siirtymäliikkeen menetelmistä positiivista ja ratkaisukeskeistä näkökulmaa ilmastonmuutoksen ongelmiin, mentorointia ja tulevaisuussuunnittelua. Opetuspakettia testattiin kehittämisen aikana kolmen yläkoulun 9. luokan oppituntitilanteessa. Hankkeen ohjausryhmä, koordinaattorit ja asiantuntijat antoivat kehittämistä tukevia palautteita ja arvioita opetuspaketista kehittämisen aikana.
Opetuspaketti sisälsi oppituntien ohjeistuksen ja oheismateriaalit. Palautteiden perusteella opetuspaketti täytti hyvin hankkeessa asetetut kriteerit. Opetuspaketti oli toimiva kokonaisuus ja oppitunneilta jäi mieleen oppituntien keskeisimpiä opetettuja asioita. Ilmastonmuutoksen ratkaisuesimerkkejä tuli tiivistää ja oppituntien palautteen ottamista varten oli suunniteltava ohjeistus.
Yläkoulun ilmastokasvatuksen vaatimuksia olivat ratkaisukeskeinen suhtautuminen ilmastonmuutokseen, pitkäjänteinen opetuksen suunnittelu ja opetuksen esimerkkien omakohtaisuus. Viestintä oli muotoiltava yläkouluikäisten tarpeiden mukaisesti. Opetuksen tuli vahvistaa oppilaiden sisäistä motivaatiota ja tukea ymmärrystä omasta merkityksestä suhteessa ilmastonmuutokseen.
Työn teoriana käytettiin ympäristökasvatuksen malleja ja siirtymäliikkeen toimintamenetelmiä. Opetuspaketissa sovellettiin siirtymäliikkeen menetelmistä positiivista ja ratkaisukeskeistä näkökulmaa ilmastonmuutoksen ongelmiin, mentorointia ja tulevaisuussuunnittelua. Opetuspakettia testattiin kehittämisen aikana kolmen yläkoulun 9. luokan oppituntitilanteessa. Hankkeen ohjausryhmä, koordinaattorit ja asiantuntijat antoivat kehittämistä tukevia palautteita ja arvioita opetuspaketista kehittämisen aikana.
Opetuspaketti sisälsi oppituntien ohjeistuksen ja oheismateriaalit. Palautteiden perusteella opetuspaketti täytti hyvin hankkeessa asetetut kriteerit. Opetuspaketti oli toimiva kokonaisuus ja oppitunneilta jäi mieleen oppituntien keskeisimpiä opetettuja asioita. Ilmastonmuutoksen ratkaisuesimerkkejä tuli tiivistää ja oppituntien palautteen ottamista varten oli suunniteltava ohjeistus.
Yläkoulun ilmastokasvatuksen vaatimuksia olivat ratkaisukeskeinen suhtautuminen ilmastonmuutokseen, pitkäjänteinen opetuksen suunnittelu ja opetuksen esimerkkien omakohtaisuus. Viestintä oli muotoiltava yläkouluikäisten tarpeiden mukaisesti. Opetuksen tuli vahvistaa oppilaiden sisäistä motivaatiota ja tukea ymmärrystä omasta merkityksestä suhteessa ilmastonmuutokseen.