Developing entry-level entrepreneurship training in Western Kenya : Using feedback as a tool to improve quality of future trainings
Cairns, Akseli (2014)
Cairns, Akseli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096809
Tiivistelmä
Opinnäytteen toimeksiantaja on avustus- ja kehitysyhteistyötä Suomessa ja kansainvälisesti tekevä ADRA Finland –säätiö. Yhteistyö ADRA Finlandin kanssa sai alkunsa alkuvuonna 2013, jolloin otin itse heihin yhteyttä ja pidimme helmi-maaliskuussa useita palavereja. Näissä tapaamisissa päätettiin, että alkuvaiheessa oleva nuoriso- ja vammaisryhmien työllistämisprojektin pilottivaihe Länsi-Keniassa tulee opinnäytteen kohteeksi. Työn luonne vaati matkustamista paikan päälle ja matka toteutettiin huhtikuusta heinäkuun loppuun 2013.
Opinnäytteen piti alunperin raportoida työllistämisprojektiin liittyvästä mikrolainakomponentin tuloksista, mutta tämä osoittautui myöhemmin mahdottomaksi, koska pilotin käynnistämiseen meni suunniteltua enemmän aikaa. Lisäksi pilottiryhmien valmiustaso ei mahdollistanut toiminnan nopeuttamista niiden siitä kärsimättä. Työn kohteeksi muodostui lopulta pilottiprojektin yrittäjyyskoulutus komponentti. Opinnäytetyö muodostuu varsinaisessa opinnäytteessä tehdystä palaute-analyysistä, ja siinä tehtyjen johtopäätösten jälkeen itse laatimastani yrittäjyyskoulutusten lisämateriaalipaketista.
Suuri osa kolmen kuukauden työstä meni kesäkuun puolessavälissä järjestettyjen yrittäjyyskoulutusten suunnitteluun ja organisointiin. Laadimme muun projektiryhmän kanssa palautelomakkeen, joka sisälsi numeraalista ja kirjallista palautetta koulutettavilta. Keräsimme palautetta jokaiselta osallistujalta jokaiselta neljän päivän koulutukselta ja tästä palautteesta tehty yhteenveto ja johtopäätökset muodostavat opinnäytteen rungon.
Erilaisia yrittäjyyskoulutuksia ja niihin liittyvää materiaalia löytyy internetistä ja kirjastoista runsaasti. Matkan aikana opin kuitenkin, että paikallisilla ei ole mahdollisuutta kumpaankaan, minkä lisäksi koulutukset olivat ensimmäiset ADRA Finlandin järjestämät. Jotta koulutettavat voisivat viedä oppejaan eteenpäin sekä palata tärkeimpiin asioihin myöhemmin, oli aiheellista luoda perustason materiaalia, jota voidaan tulostaa erikseen ja jakaa näin paikallisille, joilla ei ole tietokoneita tai mahdollisuutta ajaa yli sataa kilometriä lähimpään kirjastoon.
Työn suurimpana haasteena olivat kieli- ja kommunikaatiovaikeudet. Vaikka suurin osa paikallisista puhuu englantia, he eivät välttämättä osaa kirjoittaa sitä. Lisäksi monilla ei ole edes puhelinta joten tapaamisten järjestäminen on työlästä. Koska materiaalipaketti ja työ on tarkoitettu ADRA:n lisäksi koulutettavien käyttöön, tämän opinnäytteen kieli on englanti.
Opinnäytteen piti alunperin raportoida työllistämisprojektiin liittyvästä mikrolainakomponentin tuloksista, mutta tämä osoittautui myöhemmin mahdottomaksi, koska pilotin käynnistämiseen meni suunniteltua enemmän aikaa. Lisäksi pilottiryhmien valmiustaso ei mahdollistanut toiminnan nopeuttamista niiden siitä kärsimättä. Työn kohteeksi muodostui lopulta pilottiprojektin yrittäjyyskoulutus komponentti. Opinnäytetyö muodostuu varsinaisessa opinnäytteessä tehdystä palaute-analyysistä, ja siinä tehtyjen johtopäätösten jälkeen itse laatimastani yrittäjyyskoulutusten lisämateriaalipaketista.
Suuri osa kolmen kuukauden työstä meni kesäkuun puolessavälissä järjestettyjen yrittäjyyskoulutusten suunnitteluun ja organisointiin. Laadimme muun projektiryhmän kanssa palautelomakkeen, joka sisälsi numeraalista ja kirjallista palautetta koulutettavilta. Keräsimme palautetta jokaiselta osallistujalta jokaiselta neljän päivän koulutukselta ja tästä palautteesta tehty yhteenveto ja johtopäätökset muodostavat opinnäytteen rungon.
Erilaisia yrittäjyyskoulutuksia ja niihin liittyvää materiaalia löytyy internetistä ja kirjastoista runsaasti. Matkan aikana opin kuitenkin, että paikallisilla ei ole mahdollisuutta kumpaankaan, minkä lisäksi koulutukset olivat ensimmäiset ADRA Finlandin järjestämät. Jotta koulutettavat voisivat viedä oppejaan eteenpäin sekä palata tärkeimpiin asioihin myöhemmin, oli aiheellista luoda perustason materiaalia, jota voidaan tulostaa erikseen ja jakaa näin paikallisille, joilla ei ole tietokoneita tai mahdollisuutta ajaa yli sataa kilometriä lähimpään kirjastoon.
Työn suurimpana haasteena olivat kieli- ja kommunikaatiovaikeudet. Vaikka suurin osa paikallisista puhuu englantia, he eivät välttämättä osaa kirjoittaa sitä. Lisäksi monilla ei ole edes puhelinta joten tapaamisten järjestäminen on työlästä. Koska materiaalipaketti ja työ on tarkoitettu ADRA:n lisäksi koulutettavien käyttöön, tämän opinnäytteen kieli on englanti.