Kauhu videopeleissä : mikä meitä pelottaa
Salminen, Minna (2014)
Salminen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096808
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kauhua tyylilajina videopeleissä, sekä selvittää millaiset elementit niissä toistuvat, ja miten ja miksi ne vaikuttavat pelaajaansa. Tämän teorian pohjalta tarkasteltiin Game Jameissä tehtyä peliä nimeltä Alone, ja tutkittiin millaisin muutoksin pelistä saisi toimivan kauhupelin.
Tutkimusta tehtiin perehtymällä pääasiallisesti genrestä kertovaan verkkomateriaaliin ja kirjallisuuteen. Havaintoja ja päätelmiä tehtiin myös omakohtaisen, sekä toisten pelaamisen tarkkailun kautta, muun muassa YouTube-videopalveluun ladattuja videoita hyväksi käyttäen.
Lopputuloksena syntyi tutkimus, jossa videopelien kauhu esiteltiin suhteessa muihin medioihin ja sen vakiintuneita pelottelukaavoja avattiin. Lisäksi käytiin yksityiskohtaisemmin läpi pelien elementtejä, kuten ympäristöä ja vihollisia, ja tutkittiin mitkä asiat näissä elementeissä usein toistuvat ja miksi. Todetaan myös, että kauhupelien perussääntöjä noudattamalla myös toista lajityyppiä edustava peli voidaan kääntää kauhuksi melko vähäisellä vaivalla.
Tutkimusta tehtiin perehtymällä pääasiallisesti genrestä kertovaan verkkomateriaaliin ja kirjallisuuteen. Havaintoja ja päätelmiä tehtiin myös omakohtaisen, sekä toisten pelaamisen tarkkailun kautta, muun muassa YouTube-videopalveluun ladattuja videoita hyväksi käyttäen.
Lopputuloksena syntyi tutkimus, jossa videopelien kauhu esiteltiin suhteessa muihin medioihin ja sen vakiintuneita pelottelukaavoja avattiin. Lisäksi käytiin yksityiskohtaisemmin läpi pelien elementtejä, kuten ympäristöä ja vihollisia, ja tutkittiin mitkä asiat näissä elementeissä usein toistuvat ja miksi. Todetaan myös, että kauhupelien perussääntöjä noudattamalla myös toista lajityyppiä edustava peli voidaan kääntää kauhuksi melko vähäisellä vaivalla.