Liiketoimintatiedon hallinnan mahdollisuudet oppilaitosympäristössä
Vestman, Tiina (2014)
Vestman, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117111
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin liiketoimintatiedon hallinnan mahdollisuuksia oppilaitosympäristössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä. Oppilaitoksen oppilashallintojärjestelmien tietokantoihin tallennettua tietoa hyödynnetään erilaisissa raporteissa ja tilastoissa. Tämän lisäksi tieto toimii päätöksenteon tukena. Liiketoimintatiedon hallintaa ei hyödynnetä julkishallinnon organisaatioissa edelleenkään paljon, vaikka tietojärjestelmät tarjoavat mahdollisuuksia johtamisen ja toiminnan tukemiseen.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää tiedon keruun, analysoinnin ja raportoinnin erilaisia mahdollisuuksia. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaitoksen opintohallinnon raportoinnin nykytilanne. Samalla pyrittiin kartoittamaan sekä raportoinnin tietotarpeet että kehittämistarpeet. Tutkimus aloitettiin perehtymällä kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Tutkimusaineiston keräämisen tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä haastattelua että havainnointia. Tutkimusta varten haastateltiin suunnittelusihteeriä ja neljää koulutusjohtajaa. Havainnointia käytettiin täydentävänä tiedonkeruumenetelmänä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että nykyinen raportointi sisälsi paljon manuaalista työtä. Tutkimuksen perusteella oppilashallintojärjestelmää ei hyödynnetty koko sen tarjoamassa laajuudessa. Tutkimustulosten mukaan syinä tähän olivat oppilaitoksen eri yksiköissä käytetyt erilaiset toimintatavat sekä sen seurauksena tietokantoihin tallentunut puutteellinen tai virheellinen tieto. Haastatteluista kävi ilmi, että toiveita ja tarpeita tiedon keruun, analysoinnin ja raportoinnin kehittämiseksi oli olemassa. Tehdyn tutkimuksen perusteella, raportointiin toivottiin selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä, joka lisäisi omatoimisuutta. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotus.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten selkeät toimintaperiaatteet voitaisiin luoda ja kuinka ne pystyttäisiin toteuttamaan.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää tiedon keruun, analysoinnin ja raportoinnin erilaisia mahdollisuuksia. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaitoksen opintohallinnon raportoinnin nykytilanne. Samalla pyrittiin kartoittamaan sekä raportoinnin tietotarpeet että kehittämistarpeet. Tutkimus aloitettiin perehtymällä kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Tutkimusaineiston keräämisen tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä haastattelua että havainnointia. Tutkimusta varten haastateltiin suunnittelusihteeriä ja neljää koulutusjohtajaa. Havainnointia käytettiin täydentävänä tiedonkeruumenetelmänä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että nykyinen raportointi sisälsi paljon manuaalista työtä. Tutkimuksen perusteella oppilashallintojärjestelmää ei hyödynnetty koko sen tarjoamassa laajuudessa. Tutkimustulosten mukaan syinä tähän olivat oppilaitoksen eri yksiköissä käytetyt erilaiset toimintatavat sekä sen seurauksena tietokantoihin tallentunut puutteellinen tai virheellinen tieto. Haastatteluista kävi ilmi, että toiveita ja tarpeita tiedon keruun, analysoinnin ja raportoinnin kehittämiseksi oli olemassa. Tehdyn tutkimuksen perusteella, raportointiin toivottiin selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä, joka lisäisi omatoimisuutta. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotus.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten selkeät toimintaperiaatteet voitaisiin luoda ja kuinka ne pystyttäisiin toteuttamaan.