Ammattitaitoa edistävän harjoittelun rakentuminen röntgenhoitajakoulutuksessa
Jyrkinen, Johanna; Himberg, Siru (2014)
Jyrkinen, Johanna
Himberg, Siru
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117128
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata miten ammattitaitoa edistävä harjoittelu on toteutunut röntgenhoitajakoulutuksessa vuosina 1951–2013. Tavoitteena on selvittää ammattitaitoa edistävän harjoittelun sisällöllistä ja määrällistä kehittymistä tutkittavalla aikavälillä. Lisäksi tavoitteena on reflektoida mahdollisia tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet ammattitaitoa edistävän harjoittelun määrän muutoksiin vuosien saatossa.
Opinnäytetyö toteutettiin sovellettuna systemaattisina kirjallisuuskatsauksena. Lähdeviitteitä haettiin syksyllä 2013 neljästä eri tietokannasta: Medic, Melinda, Theseus ja Vakka. Kaksi lähdettä saimme manuaalihaulla. Tietokannoista haimme lähdeviitteitä hakusanoilla röntgenhoitaja/röntgenhoitaj?/röntgenhoitaj*/radiografia riippuen tietokannasta ja hakusanan katkaisusta. Lähteiden valinta suoritettiin PICO-menetelmää soveltaen. Lopulliseen työhön valittiin 12 lähdeviitettä, jotka analysoitiin hyödyntäen laadullista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat ammattitaitoa edistävän harjoittelun vähentyneen merkittävästi tutkittavalla aikavälillä. Röntgenteknillisten apulaisten koulutuksen alkaessa vuonna 1951 koulutuksen pääpaino oli selkeästi ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa: harjoittelun osuus koko tutkinnosta oli yli 80 prosenttia. Vuosikymmenten aikana ammattitaitoa edistävän harjoittelun määrä on vaihdellut jonkin verran, joskin pääsääntöisesti suunta on ollut laskeva. 2000-luvulla harjoittelun määrä vakiintui 36 prosenttiin.
Myös harjoittelun sisällöt ovat vaihdelleet eri aikakausina työelämän muuttuvien tarpeiden sekä radiologisen teknologian kehittymistä myötäillen.
Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan arvioida nykyisen opetussuunnitelman toimivuutta. Tuloksia voidaan hyödyntää myös uuden opetussuunnitelman kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin sovellettuna systemaattisina kirjallisuuskatsauksena. Lähdeviitteitä haettiin syksyllä 2013 neljästä eri tietokannasta: Medic, Melinda, Theseus ja Vakka. Kaksi lähdettä saimme manuaalihaulla. Tietokannoista haimme lähdeviitteitä hakusanoilla röntgenhoitaja/röntgenhoitaj?/röntgenhoitaj*/radiografia riippuen tietokannasta ja hakusanan katkaisusta. Lähteiden valinta suoritettiin PICO-menetelmää soveltaen. Lopulliseen työhön valittiin 12 lähdeviitettä, jotka analysoitiin hyödyntäen laadullista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyömme tulokset osoittavat ammattitaitoa edistävän harjoittelun vähentyneen merkittävästi tutkittavalla aikavälillä. Röntgenteknillisten apulaisten koulutuksen alkaessa vuonna 1951 koulutuksen pääpaino oli selkeästi ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa: harjoittelun osuus koko tutkinnosta oli yli 80 prosenttia. Vuosikymmenten aikana ammattitaitoa edistävän harjoittelun määrä on vaihdellut jonkin verran, joskin pääsääntöisesti suunta on ollut laskeva. 2000-luvulla harjoittelun määrä vakiintui 36 prosenttiin.
Myös harjoittelun sisällöt ovat vaihdelleet eri aikakausina työelämän muuttuvien tarpeiden sekä radiologisen teknologian kehittymistä myötäillen.
Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan arvioida nykyisen opetussuunnitelman toimivuutta. Tuloksia voidaan hyödyntää myös uuden opetussuunnitelman kehittämisessä.