HALINALLE-OHJELMA OSAKSI PÄIVÄKODIN ARKEA : Puheen ja kielen kehityksen harjaannuttamisohjelman pilotointi varhaiskasvatukseen
Kinnunen, Thongmee; Viitala, Ulla (2014)
Kinnunen, Thongmee
Viitala, Ulla
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086717
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli luonteeltaan toiminnallinen. Tarkoituksenamme oli kokeilla puheen ja kielen kehityksen tukemiseen ja kehittämiseen tarkoitettua Halinalle-ohjelmaa käytännön varhaiskasvatustyössä. Halusimme tarjota päiväkodin kasvattajille arkea rikastuttavan työkalun, jonka avulla he voivat tukea lasten kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä.
Opinnäytetyömme teoriaosassa käsittelemme kielenomaksumisen edellytyksiä, kielen kehityksen vaiheita, yleisimpiä puheen ja kielen kehityksen häiriöitä sekä esittelemme puheen ja kielen kehityksen tukemiseen liittyviä varhaiskasvatuksen menetelmiä. Opinnäytetyömme aineistonkeruumenetelminä käytimme Halinalle-ohjelman lisäksi lasten toiminnan havainnointia sekä kasvattajille suunnattuja haastatteluja.
Halinalle-ohjelman vaikutukset eivät näkyneet pelkästään lasten puheen ja kielen kehityksessä. Ohjelma vaikutti myönteisesti lasten minäkuvan, itsetunnon ja itseluottamuksen kehittymiseen sekä lasten sosiaalisiin suhteisiin ja asemaan ryhmässä. Kasvattajien mukaan puheen ja kielen kehityksen tukemiseen tähtäävät menetelmät ovat päiväkodissa aina tarpeellisia. Ohjelman käyttöä onkin tarkoitus jatkaa päiväkodissa.
Opinnäytetyömme teoriaosassa käsittelemme kielenomaksumisen edellytyksiä, kielen kehityksen vaiheita, yleisimpiä puheen ja kielen kehityksen häiriöitä sekä esittelemme puheen ja kielen kehityksen tukemiseen liittyviä varhaiskasvatuksen menetelmiä. Opinnäytetyömme aineistonkeruumenetelminä käytimme Halinalle-ohjelman lisäksi lasten toiminnan havainnointia sekä kasvattajille suunnattuja haastatteluja.
Halinalle-ohjelman vaikutukset eivät näkyneet pelkästään lasten puheen ja kielen kehityksessä. Ohjelma vaikutti myönteisesti lasten minäkuvan, itsetunnon ja itseluottamuksen kehittymiseen sekä lasten sosiaalisiin suhteisiin ja asemaan ryhmässä. Kasvattajien mukaan puheen ja kielen kehityksen tukemiseen tähtäävät menetelmät ovat päiväkodissa aina tarpeellisia. Ohjelman käyttöä onkin tarkoitus jatkaa päiväkodissa.