Silmälasit Suomesta : venäläinen matkailija suomalaisen optikkoliikkeen asiakkaana
Mäkelä, Meri; Särkelä, Salla (2014)
Mäkelä, Meri
Särkelä, Salla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä venäläinen matkailija odottaa suomalaiselta optikkoliikkeeltä palvelun, tuotteiden ja markkinointiviestinnän suhteen ja kuinka optikkoliike voi vastata näihin odotuksiin. Muuttuvassa markkinatilanteessa uusia asiakasryhmiä ja palvelukonsepteja tarvitaan jatkuvasti. Suomessa matkailee vuosittain miljoonia venäläisiä, jotka käyttävät rahaa tuotteisiin ja palveluihin matkojensa aikana yli miljardi euroa. Suomeen tulevat venäläiset ostosmatkailijat ovat potentiaalisia optisen alan asiakkaita. Tutkimus tarjoaa optikkoliikkeille käytännön vinkkejä ja parannusehdotuksia venäläismatkailijoille suunnattuun palveluun. Opinnäytetyön teoria käsittelee myyntiä, markkinointia, asiakaspalvelua, venäläistä kulttuuria sekä kulttuurienvälistä viestintää. Tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruu on toteutettu kyselytutkimuksena Suomessa matkaileville venäläisille. Tutkimuksessa selvitetään asiakaspalvelun laadukkuuteen ja silmälasien hankintaan vaikuttavia tekijöitä sekä parhaiten tavoittavia markkinointikanavia. Tutkimustuloksia on analysoitu SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksessa ilmenee, että venäläisistä matkailijoista nuoret ovat kiinnostuneita optikon näöntarkastuksesta. Lähes kaikki venäläiset matkailijat arvostavat venäjänkielistä palvelua ja ovat valmiita maksamaan hyvästä laadusta. Silmälasit Suomesta ostaneet vastaajat ovat pääosin miehiä, joten naisten tavoittamisessa optikkoliikkeen asiakkaiksi on kehittämismahdollisuuksia. Tehokkaimpia markkinointikeinoja ovat tuttavan suositus, sosiaalinen media ja hakukoneoptimoidut kotisivut. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa venäläisille matkailijoilla sopivia tuote- ja palvelukokonaisuuksia. Tulosten perusteella venäläismatkailijoiden tavoittamiseksi kannattaa panostaa aktiiviseen verkkomarkkinointiin. Tuote- ja palvelutarjontaa suuntaamalla kohderyhmälle sopivaksi optikkoliikkeen on mahdollista kasvattaa hyvää mainetta venäläismatkailijoiden keskuudessa.