"Kysy terkkarilta" - sähköisen kysymyspalstan mallintaminen
Honkanen, Salla; Renman, Linda (2014)
Honkanen, Salla
Renman, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086671
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyy Vantaalla toimivaan Nuorten kaupunki –hankkeeseen, jonka teemoja ovat nuorten terveyden edistäminen ja nuorten osallistaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten tarvetta sähköiselle terveyspalvelulle. Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä malli nettiauttamispalvelusta nuorille. Tutkimuksessa haettiin vastausta siihen, minkälaista hyötyä virtuaalisesta kysymyspalstasta olisi kouluterveydenhoitajille sekä minkälaista hyötyä siitä olisi oppilaille. Kohderyhmäksi valittiin Vantaan yläkouluissa toimivat kouluterveydenhoitajat (n=19).
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä Vantaan kouluterveydenhoitajille. Vastauksia saatiin kahdeksan, vastausprosentti oli 42. Kyselyn tulokset koottiin yhteen ja aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella luotiin malli kysymyspals-taksi nuorille. Sähköinen ”Kysy terkkarilta” –palsta olisi uudenlainen matalan kynnyksen palvelu. Näin myös arkaluontoisimpiin kysymyksiin olisi helpompi saada vastaus. Innovaation tarkoitus on viedä palvelu nuorten luo ympäristöön joka on heille luonnollinen. Kyseinen malli suunniteltiin Vantaalle, mutta vastaavaa kysymyspalstaa voitaisiin hyödyntää missä päin Suomea tahansa.
Tutkimustulosten perusteella sähköiselle kysymyspalstalle olisi tilausta. Mahdollinen jatko-tutkimus voisi olla mallin esitestaus kohderyhmällä ja palautteen kerääminen siitä.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä Vantaan kouluterveydenhoitajille. Vastauksia saatiin kahdeksan, vastausprosentti oli 42. Kyselyn tulokset koottiin yhteen ja aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella luotiin malli kysymyspals-taksi nuorille. Sähköinen ”Kysy terkkarilta” –palsta olisi uudenlainen matalan kynnyksen palvelu. Näin myös arkaluontoisimpiin kysymyksiin olisi helpompi saada vastaus. Innovaation tarkoitus on viedä palvelu nuorten luo ympäristöön joka on heille luonnollinen. Kyseinen malli suunniteltiin Vantaalle, mutta vastaavaa kysymyspalstaa voitaisiin hyödyntää missä päin Suomea tahansa.
Tutkimustulosten perusteella sähköiselle kysymyspalstalle olisi tilausta. Mahdollinen jatko-tutkimus voisi olla mallin esitestaus kohderyhmällä ja palautteen kerääminen siitä.