Rengaslämpötilan mittausjärjestelmä : Mittausjärjestelmä ja sen tarkkuuden määritys
Harhanen, Antti (2014)
Harhanen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405097001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405097001
Tiivistelmä
Insinöörityössä esitellään oppilastyönä valmistettu rengaslämpötilan mittausjärjestelmä.
Insinöörityön tavoitteena oli määrittää aiemmin oppilastyönä valmistetun mittausjärjestelmän tarkkuus, korjata sen toiminnassa ilmenneet puutteet sekä suunnitella mittausjärjestelmästä pienoisversio ohjelmineen Metropolia Ammattikorkeakoulun automaatiolaboratoriota varten.
Insinöörityö on rakenteeltaan kolmiosainen. Ensimmäisessä osassa esitellään insinöörityön aihe ja lähtökohdat sekä I2C-väylätekniikan perusteet sekä käydään lävitse aiheeseen liittyvää termistöä. Toisessa osassa esitellään rengaslämpötilan mittausjärjestelmän tekninen rakenne sen tärkeimpien kokonaisuuksien osalta. Kolmannessa osassa tutkitaan rengaslämpötilan mittausjärjestelmän mittaustarkkuutta kaupallisen infrapunalämpömittarin avulla.
Insinöörityön tuloksena saatiin suunniteltua valmistuskustannuksiltaan edullinen rengaslämpötilan mittausjärjestelmä, jonka mittaustarkkuus tunnetaan ja jota voidaan käyttää Metropolia Ammattikorkeakoulun tulevissa projekteissa mittavälineenä. Tämä insinöörityö sisältää myös tarvittavan dokumentoinnin mittausjärjestelmän jatkokehitykselle.
Insinöörityön tavoitteena oli määrittää aiemmin oppilastyönä valmistetun mittausjärjestelmän tarkkuus, korjata sen toiminnassa ilmenneet puutteet sekä suunnitella mittausjärjestelmästä pienoisversio ohjelmineen Metropolia Ammattikorkeakoulun automaatiolaboratoriota varten.
Insinöörityö on rakenteeltaan kolmiosainen. Ensimmäisessä osassa esitellään insinöörityön aihe ja lähtökohdat sekä I2C-väylätekniikan perusteet sekä käydään lävitse aiheeseen liittyvää termistöä. Toisessa osassa esitellään rengaslämpötilan mittausjärjestelmän tekninen rakenne sen tärkeimpien kokonaisuuksien osalta. Kolmannessa osassa tutkitaan rengaslämpötilan mittausjärjestelmän mittaustarkkuutta kaupallisen infrapunalämpömittarin avulla.
Insinöörityön tuloksena saatiin suunniteltua valmistuskustannuksiltaan edullinen rengaslämpötilan mittausjärjestelmä, jonka mittaustarkkuus tunnetaan ja jota voidaan käyttää Metropolia Ammattikorkeakoulun tulevissa projekteissa mittavälineenä. Tämä insinöörityö sisältää myös tarvittavan dokumentoinnin mittausjärjestelmän jatkokehitykselle.