Avannepotilaiden ja heidän läheistensä tyytyväisyys ensitietokoulutukseen
Saarela, Heli; Mähönen , Noora (2014)
Saarela, Heli
Mähönen , Noora
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096819
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia avannepotilaiden ja heidän läheisten tyytyväisyyttä ensitietokoulutukseen Vaasan keskussairaalassa. Tutkimuksen aihe tuli toiveena työelämästä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää avannepotilaiden ja läheisten kokemuksia ensitietokoulutuksesta, sen haasteista sekä mahdollisesta kehittämisestä. Lisäksi tavoitteena oli kuvata, kuinka tyytyväisiä potilaat ja läheiset olivat ensitietokoulutuksen sisältöön ja sen eri osa-alueisiin. Tavoitteena oli saada aikaan pohdintaa, mikä on potilaan ja läheisten ensitietokoulutuksessa hyödyllistä ja miten tätä koulutusta voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen keskeisimpinä käsitteinä olivat avanne, avannehoitotyö ja potilastyytyväisyys. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta, hoitosuosituksia ja aikaisempia tutkimuksia aiheesta. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomaketta käyttäen helmi- ja maaliskuussa 2014 ja kohderyhmänä olivat Vaasan sairaanhoitopiirin ensitietokoulutukseen osallistuneet potilaat ja heidän läheisensä. Kyselylomake tehtiin suomeksi ja ruotsiksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin.
Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa potilaat ja heidän läheisensä olivat yleisesti tyytyväisiä ensitietokoulutukseen ja sen sisältöön. Esille nousi kuitenkin tyytyväisyyteen vaikuttaneita tekijöitä, kuten esimerkiksi koulutuksen ajankohtaisuus leikkaukseen nähden, potilaan ikä ja muut taustatekijät. Potilaat ja läheiset kuvasivat ensitietokouluksessa olevan tärkeä merkitys omaan henkiseen jaksamiseen.
Haasteina koettiin potilaiden asenne ja ennakkoluulot intiimielämää sekä ravitsemustietoa kohtaan sekä yksiölliset eroavaisuudet. Potilaiden ja läheisten mielestä ensitietokoulutusta voitaisiin kehittää eripituisilla päiväkursseilla ja muilla muutoksilla.
Tutkimuksen keskeisimpinä käsitteinä olivat avanne, avannehoitotyö ja potilastyytyväisyys. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta, hoitosuosituksia ja aikaisempia tutkimuksia aiheesta. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomaketta käyttäen helmi- ja maaliskuussa 2014 ja kohderyhmänä olivat Vaasan sairaanhoitopiirin ensitietokoulutukseen osallistuneet potilaat ja heidän läheisensä. Kyselylomake tehtiin suomeksi ja ruotsiksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin.
Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa potilaat ja heidän läheisensä olivat yleisesti tyytyväisiä ensitietokoulutukseen ja sen sisältöön. Esille nousi kuitenkin tyytyväisyyteen vaikuttaneita tekijöitä, kuten esimerkiksi koulutuksen ajankohtaisuus leikkaukseen nähden, potilaan ikä ja muut taustatekijät. Potilaat ja läheiset kuvasivat ensitietokouluksessa olevan tärkeä merkitys omaan henkiseen jaksamiseen.
Haasteina koettiin potilaiden asenne ja ennakkoluulot intiimielämää sekä ravitsemustietoa kohtaan sekä yksiölliset eroavaisuudet. Potilaiden ja läheisten mielestä ensitietokoulutusta voitaisiin kehittää eripituisilla päiväkursseilla ja muilla muutoksilla.