Pieni piiri -kuvapuhelupalvelun käyttäjätutkimus
Taari, Emma; Manninen, Liisa (2014)
Taari, Emma
Manninen, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096855
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Pieni piiri Oy. Työn tarkoituksena oli tutkia kuvapuhelupalvelun käyttöä projektissa, jossa erilaiset sosiaali- ja terveysalan toimijat pilotoivat Pienen piirin palvelua. Pieni piiri on helppokäyttöinen mobiililaitteissa toimiva kuvapuhelupalvelu. Tavoitteena oli selvittää, kuinka sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, asiakkaat ja heidän omaisensa käyttävät palvelua ja kuinka he kokevat sen vaikuttavan.
Projektin laajuuden vuoksi tutkimusmenetelmäksi valittiin käyttäjäkysely, strukturoitu haastattelulomake, johon käyttäjät vastasivat tablettitietokoneella. Kysely tehtiin projektin alkupuolella sekä toistettiin kolmen kuukauden kuluttua ensimmäisestä kyselystä. Lisäymmärrystä palvelun käytöstä pyrittiin saamaan analysoimalla käyttäjädataa, käyttöaktiivisuutta ja puheluiden todellista määrää.
Vastauksista saatiin tietoa erilaisten käyttäjien kokemuksista ja asenteista Pientä piiriä kohtaan. Käyttäjien taustaa selvittämällä saatiin tietoa siitä, minkälaisille käyttäjille palvelu sopii parhaiten. Yli 70 prosenttia kyselyyn vastanneista asiakkaista koki Pienen piirin tuoneen positiivisia vaikutuksia elämäänsä. Käyttäjät olivat yleensä tyytyväisiä laitteen käytön helppouteen. Myös teknisesti vähemmän edistyneet asiakkaat kokivat palvelun käytön kohtuullisen helpoksi. Ajoittaiset tekniset ongelmat, erityisesti yhteysongelmat, aiheuttivat osalle vastaajista ärtymystä. Tablettitietokone mobiililiittymällä on helppo ottaa käyttöön, mutta erityisen tärkeää on varmistaa, että palvelua käytetään ympäristössä, jossa on riittävän hyvä verkkoyhteys.
Asiakkaista innokkaimmilla palvelun käyttöaktiivisuus säilyi kokeilun ajan samana; passiivisemmilla käyttäjillä käyttöaktiivisuus väheni. Yhteydenpito sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin sekä kokeilun tuomiin uusiin tuttavuuksiin lisääntyi yleisesti kokeilun aikana. Kyselyn avulla kartoitettiin myös asiakkaiden mielipiteitä palvelun uusista mahdollisista ominaisuuksista. Tärkeimpinä uusina ominaisuuksina palveluun haluttiin kalenteria, viikko-ohjelmaa, hälytyksiä ja muistutuksia.
Tietoja käytetään hyväksi Pienen piirin tuotekehityksessä ja asiakkuuksien kehittämisessä. Myös projektiin osallistuneet organisaatiot hyötyivät kyselystä saaden tärkeää tietoa kokeilemastaan palvelusta.
Projektin laajuuden vuoksi tutkimusmenetelmäksi valittiin käyttäjäkysely, strukturoitu haastattelulomake, johon käyttäjät vastasivat tablettitietokoneella. Kysely tehtiin projektin alkupuolella sekä toistettiin kolmen kuukauden kuluttua ensimmäisestä kyselystä. Lisäymmärrystä palvelun käytöstä pyrittiin saamaan analysoimalla käyttäjädataa, käyttöaktiivisuutta ja puheluiden todellista määrää.
Vastauksista saatiin tietoa erilaisten käyttäjien kokemuksista ja asenteista Pientä piiriä kohtaan. Käyttäjien taustaa selvittämällä saatiin tietoa siitä, minkälaisille käyttäjille palvelu sopii parhaiten. Yli 70 prosenttia kyselyyn vastanneista asiakkaista koki Pienen piirin tuoneen positiivisia vaikutuksia elämäänsä. Käyttäjät olivat yleensä tyytyväisiä laitteen käytön helppouteen. Myös teknisesti vähemmän edistyneet asiakkaat kokivat palvelun käytön kohtuullisen helpoksi. Ajoittaiset tekniset ongelmat, erityisesti yhteysongelmat, aiheuttivat osalle vastaajista ärtymystä. Tablettitietokone mobiililiittymällä on helppo ottaa käyttöön, mutta erityisen tärkeää on varmistaa, että palvelua käytetään ympäristössä, jossa on riittävän hyvä verkkoyhteys.
Asiakkaista innokkaimmilla palvelun käyttöaktiivisuus säilyi kokeilun ajan samana; passiivisemmilla käyttäjillä käyttöaktiivisuus väheni. Yhteydenpito sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin sekä kokeilun tuomiin uusiin tuttavuuksiin lisääntyi yleisesti kokeilun aikana. Kyselyn avulla kartoitettiin myös asiakkaiden mielipiteitä palvelun uusista mahdollisista ominaisuuksista. Tärkeimpinä uusina ominaisuuksina palveluun haluttiin kalenteria, viikko-ohjelmaa, hälytyksiä ja muistutuksia.
Tietoja käytetään hyväksi Pienen piirin tuotekehityksessä ja asiakkuuksien kehittämisessä. Myös projektiin osallistuneet organisaatiot hyötyivät kyselystä saaden tärkeää tietoa kokeilemastaan palvelusta.