Kiinteistönhoidon teknisen laadunarvioinnin kehittäminen
Suomela, Elina (2014)
Suomela, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117107
Tiivistelmä
Rakennus- ja kiinteistöala tuottaa monelle yhteiskunnan osa-alueelle toiminta-alustan. Ala työllistää viidenneksen työssäkäyvistä henkilöistä. Alan merkitys yhteiskunnalle hyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta on suuri.
Julkisella sektorilla on hoidettavanaan tärkeitä rakennuksia ja kiinteistöjä yhteiskunnassa. Suomen rakennuskannasta 18 % on julkisyhteisöjen ja niiden omistamien liikelaitosten ja yritysten hallinnassa. Tästä 12 % on kuntien ja kuntayhtymien hallinnassa, eli yli 5 miljoonaa neliömetriä. Nämä kiinteistöt hoidetaan ja ylläpidetään yhteiskunnan varoilla.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin kehittämään kiinteistönhoidon teknisen laadunarvioinnin menetelmää. Työn tilaaja oli TPA Andersson Oy, jonka suurin asiakaskunta on julkinen sektori. Opinnäytetyön tilaajan asiakaskunnalla oli selkeä tarve löytää menetelmä arvioida teknistä kiinteistönhoitoa. Tutkimusotteena käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Työssä hyödynnettiin haastatteluja ja kirjallisuutta. Haastateltavina toimi kolme asiakasta, joille tehtiin myös laadunarviointeja. Haastattelujen tarkoituksena oli hahmottaa asiakkaiden perehtyneisyys kiinteistöstrategiaan, heillä käytössä olevien huoltokirjojen käyttöön ja kiinteistönhuollon tilaan sopimuskauden aikana. Haastattelun viimeisessä osiossa selvitettiin, miten hyödyllisenä asiakkaat kokivat TPA Andersson Oy:n suorittamat laadunarvioinnit.
Opinnäytetyön yhteydessä kehitetty laadunarviointi menettely ja raportti ovat luottamuksellisia, eikä niitä julkaista opinnäytteessä. Työn tuloksena saatiin parannettua arvioinnin taulukkoa entistä johdonmukaisemmaksi ja huoltokirjojen tehtäväjärjestyksen mukaiseksi. Tällä muutoksella arviointikierroksen läpimenoaikaa saatiin pienennettyä ja varmennettua kaikkien töiden tarkastaminen. Haastattelujen pohjalta muokattiin raporttimallia entistä luettavammaksi.
Julkisella sektorilla on hoidettavanaan tärkeitä rakennuksia ja kiinteistöjä yhteiskunnassa. Suomen rakennuskannasta 18 % on julkisyhteisöjen ja niiden omistamien liikelaitosten ja yritysten hallinnassa. Tästä 12 % on kuntien ja kuntayhtymien hallinnassa, eli yli 5 miljoonaa neliömetriä. Nämä kiinteistöt hoidetaan ja ylläpidetään yhteiskunnan varoilla.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin kehittämään kiinteistönhoidon teknisen laadunarvioinnin menetelmää. Työn tilaaja oli TPA Andersson Oy, jonka suurin asiakaskunta on julkinen sektori. Opinnäytetyön tilaajan asiakaskunnalla oli selkeä tarve löytää menetelmä arvioida teknistä kiinteistönhoitoa. Tutkimusotteena käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Työssä hyödynnettiin haastatteluja ja kirjallisuutta. Haastateltavina toimi kolme asiakasta, joille tehtiin myös laadunarviointeja. Haastattelujen tarkoituksena oli hahmottaa asiakkaiden perehtyneisyys kiinteistöstrategiaan, heillä käytössä olevien huoltokirjojen käyttöön ja kiinteistönhuollon tilaan sopimuskauden aikana. Haastattelun viimeisessä osiossa selvitettiin, miten hyödyllisenä asiakkaat kokivat TPA Andersson Oy:n suorittamat laadunarvioinnit.
Opinnäytetyön yhteydessä kehitetty laadunarviointi menettely ja raportti ovat luottamuksellisia, eikä niitä julkaista opinnäytteessä. Työn tuloksena saatiin parannettua arvioinnin taulukkoa entistä johdonmukaisemmaksi ja huoltokirjojen tehtäväjärjestyksen mukaiseksi. Tällä muutoksella arviointikierroksen läpimenoaikaa saatiin pienennettyä ja varmennettua kaikkien töiden tarkastaminen. Haastattelujen pohjalta muokattiin raporttimallia entistä luettavammaksi.