Kuurojen kansanopiston rooli kotoutumisessa : Kuurojen kansanopiston entisten maahanmuuttajaopiskelijoiden jatkotilanteiden selvitys
Huovinen, Kaarina (2014)
Huovinen, Kaarina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096878
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää Kuurojen kansanopiston entisten maahanmuuttajien opiskelijoi-den jatkotilanteita. Kuurojen kansanopisto kaipasi tietoa siitä, millaisia eväitä kansanopisto on antanut entisille kuuroille maahanmuuttajaopiskelijoille onnistuneen kotoutumisen eli integroitumisen kannalta. Opinnäytetyö oli kehittämisorientaatio tutkimuksen sijasta. Opinnäytetyön aihe syntyi siis työelämäta-hon tarpeista.
Kuurojen Kansanopisto on viittomakielinen oppilaitos Kuurojen Liitto ry:n alaisuudessa. Maahanmuutta-jalinja virallistui vuonna 2009, koska opiskelija-aines muuttui. Maahanmuuttajalinjalla opiskelee vuosit-tain noin 10-25 opiskelijaa. Viittomakielisen maahanmuuttajakoulutuksen tavoitteena on antaa kuuroille maahanmuuttajaopiskelijoille tarvittavat taidot ja tiedot suomalaisessa yhteiskunnassa selviämiseen. Kuurojen kansanopisto on perehtynyt kuurojen maahanmuuttajien koulutukseen ja sen kehittämiseen, mutta asia on vielä uusi heille. Kuurojen maahanmuuttajien lukumäärä on monikertaistunut vain viimei-sen kymmenen vuoden aikana.
Opinnäytetyöni tarkastelee kuuroutta sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Kuuroilla on oma kieli, viitto-makieli. Toisin kuin usein luullaan, viittomakieli ei ole kansainvälinen. Viittomakielet ovat sen sijaan sidoksissa omiin maihinsa omine sanastoineen ja kielioppisääntöineen. Viittomakieliset muodostavat oman yhteisön, johon mahtuvat erilaiset tapahtumat kulttuurifestivaaleista urheiluun. Kuurojen yhteisöä pidetään kielelliskulttuurisena vähemmistönä.
Selvityksen toteuttamiseksi lähetin verkkokyselyn lähes kaikille entisille opiskelijoille, jotka opiskelivat Kuurojen kansanopistossa vuosina 2008-2012. Verkkokyselyn kautta sain toteutettua kuuden henkilön teemahaastattelun. Teemahaastatteluista sain tarkempia tietoja entisten opiskelijoiden kokemuksista Kuurojen kansanopistossa opiskeluaikanaan.
Selvityksen myötä mm. kuurojen pakolaisten tilanne tuli esiin, sillä heillä ei ole verkostoja Suomessa ennen kuin he saapuvat maahan. Lisäksi eritasoisten opiskelijoiden yhteensovittaminen yleisessä ope-tustilanteessa osoittautui haasteelliseksi, mutta ei mahdottomaksi.
Kuurojen kansanopistolla on tärkeä rooli kuurojen maahanmuuttajien kotoutumisessa, sillä maahan-muuttajakoulutus paneutuu suomalaisen viittomakielen ja suomen kielen opetukseen. Kielitaito avaa maahanmuuttajalle oven loputtomiin mahdollisuuksiin.
Kuurojen Kansanopisto on viittomakielinen oppilaitos Kuurojen Liitto ry:n alaisuudessa. Maahanmuutta-jalinja virallistui vuonna 2009, koska opiskelija-aines muuttui. Maahanmuuttajalinjalla opiskelee vuosit-tain noin 10-25 opiskelijaa. Viittomakielisen maahanmuuttajakoulutuksen tavoitteena on antaa kuuroille maahanmuuttajaopiskelijoille tarvittavat taidot ja tiedot suomalaisessa yhteiskunnassa selviämiseen. Kuurojen kansanopisto on perehtynyt kuurojen maahanmuuttajien koulutukseen ja sen kehittämiseen, mutta asia on vielä uusi heille. Kuurojen maahanmuuttajien lukumäärä on monikertaistunut vain viimei-sen kymmenen vuoden aikana.
Opinnäytetyöni tarkastelee kuuroutta sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Kuuroilla on oma kieli, viitto-makieli. Toisin kuin usein luullaan, viittomakieli ei ole kansainvälinen. Viittomakielet ovat sen sijaan sidoksissa omiin maihinsa omine sanastoineen ja kielioppisääntöineen. Viittomakieliset muodostavat oman yhteisön, johon mahtuvat erilaiset tapahtumat kulttuurifestivaaleista urheiluun. Kuurojen yhteisöä pidetään kielelliskulttuurisena vähemmistönä.
Selvityksen toteuttamiseksi lähetin verkkokyselyn lähes kaikille entisille opiskelijoille, jotka opiskelivat Kuurojen kansanopistossa vuosina 2008-2012. Verkkokyselyn kautta sain toteutettua kuuden henkilön teemahaastattelun. Teemahaastatteluista sain tarkempia tietoja entisten opiskelijoiden kokemuksista Kuurojen kansanopistossa opiskeluaikanaan.
Selvityksen myötä mm. kuurojen pakolaisten tilanne tuli esiin, sillä heillä ei ole verkostoja Suomessa ennen kuin he saapuvat maahan. Lisäksi eritasoisten opiskelijoiden yhteensovittaminen yleisessä ope-tustilanteessa osoittautui haasteelliseksi, mutta ei mahdottomaksi.
Kuurojen kansanopistolla on tärkeä rooli kuurojen maahanmuuttajien kotoutumisessa, sillä maahan-muuttajakoulutus paneutuu suomalaisen viittomakielen ja suomen kielen opetukseen. Kielitaito avaa maahanmuuttajalle oven loputtomiin mahdollisuuksiin.