Opettajatutorin rooli ohjaustoimijoiden viidakossa JAMKin restonomiopiskelijoiden kokemana
Välisaari, Elli (2010)
Välisaari, Elli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102071
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoiden kokemuksia opintojensa aikana saamastaan ohjauksesta. Erityisesti tutkimuksessa paneuduttiin opettajatutorin rooliin ohjaajana. Erityisesti selvitettiin, mihin ohjauksen osa-alueisiin opiskelijat ovat tyytyväisiä ja mitä he kaipaavat enemmän.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä sekä teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluja toteutettiin neljä, joista kaksi yksilö- ja kaksi parihaastatteluina. Kyselyyn vastasi 63 eri vaiheissa opintojaan olevaa opiskelijaa.
Ohjauksen taso koetaan vaihtelevaksi. Opiskelijat kokevat saaneensa ohjausta sitä hakiessaan, mutta ohjausta ei tarjota aktiivisesti. Monet opiskeluaikaisista asioista on selvitettävä itse. Opettajatutor on tärkeä ohjaushahmo etenkin ensimmäisen opiskelusyksyn aikana. Hänet kuitenkin koetaan lähinnä tiedon jakajaksi. Toisaalta tärkeimmäksi hänen työssään koetaan se, että opiskelijat tuntevat jonkun välittävän. Enemmän opintoja ohjaavina hahmoina opiskelijat näkevät asiantuntijuusalojen opettajat. Hyvin tärkeiksi koetaan myös vertaistuki ja henkilökohtainen tukiverkosto.
Tutkimus osoittaa, että etenkin harjoittelun ja opinnäytetyön ohjauksessa on parantamisen varaa. Samoin orientaatioviikon sisältöä on syytä kehittää paremmin opiskelijoita palvelevaksi. Opiskelijat myös toivovat ohjaushenkilöstöltä enemmän aktiivista otetta.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä sekä teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluja toteutettiin neljä, joista kaksi yksilö- ja kaksi parihaastatteluina. Kyselyyn vastasi 63 eri vaiheissa opintojaan olevaa opiskelijaa.
Ohjauksen taso koetaan vaihtelevaksi. Opiskelijat kokevat saaneensa ohjausta sitä hakiessaan, mutta ohjausta ei tarjota aktiivisesti. Monet opiskeluaikaisista asioista on selvitettävä itse. Opettajatutor on tärkeä ohjaushahmo etenkin ensimmäisen opiskelusyksyn aikana. Hänet kuitenkin koetaan lähinnä tiedon jakajaksi. Toisaalta tärkeimmäksi hänen työssään koetaan se, että opiskelijat tuntevat jonkun välittävän. Enemmän opintoja ohjaavina hahmoina opiskelijat näkevät asiantuntijuusalojen opettajat. Hyvin tärkeiksi koetaan myös vertaistuki ja henkilökohtainen tukiverkosto.
Tutkimus osoittaa, että etenkin harjoittelun ja opinnäytetyön ohjauksessa on parantamisen varaa. Samoin orientaatioviikon sisältöä on syytä kehittää paremmin opiskelijoita palvelevaksi. Opiskelijat myös toivovat ohjaushenkilöstöltä enemmän aktiivista otetta.