SISÄINEN VIESTINTÄ STORA ENSO METSÄN JA TÄHTIYRITTÄJIEN VÄLILLÄ POHJOIS-SUOMEN HANKINTA-ALUEELLA
Heikkinen, Petteri (2014)
Heikkinen, Petteri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127248
Tiivistelmä
Sisäistä viestintää kutsutaan myös yhteisöviestinnäksi, koska sisäinen viestintä vaikuttaa koko yhteisön toiminnassa kaikilla osa-alueilla. Se on tiedon ja informaation vaihtamista sekä yhteisyyden luomista ja jopa kokemusten jakamista. Sisäinen viestintä on välttämätöntä organisaation toiminnan sekä johtamisen ja esimiestyöskentelyn kannalta.
Työn tarkoituksena oli selvittää tämän hetkinen sisäisen viestinnän taso metsäalan yrityksen ja korjuuyritysten välillä, eli kuinka hyvin sisäinen viestintä toimii ja mitä kanavia käytetään. Työntekijöiltä saatiin myös avoimia kehittämisideoita ja palautetta sisäiseen viestintään. Toimeksiantajalla oli tarve selvittää sisäisen viestinnän toimivuus ja mahdolliset ongelmat.
Tutkimuksessa käytetty menetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto kerättiin puhelinhaastatteluilla, joiden pohjana käytettiin tarkkaan suunniteltua kyselylomaketta, joka sisälsi vaihtoehtokysymyksiä ja avoimia kohtia. Vastaukset kirjattiin suoraan sähköiseen muotoon Excel-taulukkolaskentaohjelmaan. Vastaukset taulukoitiin diagrammeiksi, joista nähtiin, kuinka vastaukset olivat jakautuneet. Avoimet vastaukset kirjattiin Word-dokumenttiin.
Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella sisäisen viestinnän kanavaverkko on laaja. Tietoa liikkuu suullisten kanavien kautta erityisen paljon metsäkoneiden kuljettajille, jolloin tieto ei dokumentoidu. Ongelmana sisäisessä viestinnässä on yhtenäisten tarkkojen ohjeiden puuttuminen ja lisäksi tämän hetkinen tietojärjestelmä on joiltain osin puutteellinen. Pääosin viestintä kuitenkin toimii keskimäärin hyvällä tasolla, mutta esimerkiksi yhtenäiset ohjeet sisäiseen viestintään parantaisivat tilannetta.
Työn tarkoituksena oli selvittää tämän hetkinen sisäisen viestinnän taso metsäalan yrityksen ja korjuuyritysten välillä, eli kuinka hyvin sisäinen viestintä toimii ja mitä kanavia käytetään. Työntekijöiltä saatiin myös avoimia kehittämisideoita ja palautetta sisäiseen viestintään. Toimeksiantajalla oli tarve selvittää sisäisen viestinnän toimivuus ja mahdolliset ongelmat.
Tutkimuksessa käytetty menetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto kerättiin puhelinhaastatteluilla, joiden pohjana käytettiin tarkkaan suunniteltua kyselylomaketta, joka sisälsi vaihtoehtokysymyksiä ja avoimia kohtia. Vastaukset kirjattiin suoraan sähköiseen muotoon Excel-taulukkolaskentaohjelmaan. Vastaukset taulukoitiin diagrammeiksi, joista nähtiin, kuinka vastaukset olivat jakautuneet. Avoimet vastaukset kirjattiin Word-dokumenttiin.
Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella sisäisen viestinnän kanavaverkko on laaja. Tietoa liikkuu suullisten kanavien kautta erityisen paljon metsäkoneiden kuljettajille, jolloin tieto ei dokumentoidu. Ongelmana sisäisessä viestinnässä on yhtenäisten tarkkojen ohjeiden puuttuminen ja lisäksi tämän hetkinen tietojärjestelmä on joiltain osin puutteellinen. Pääosin viestintä kuitenkin toimii keskimäärin hyvällä tasolla, mutta esimerkiksi yhtenäiset ohjeet sisäiseen viestintään parantaisivat tilannetta.